måndag 26 december 2016

Att sitta på soffbordet...

GOD FORTSÄTTNING ALLA NI!!! 

Nu är det Annandag jul här i stugan! 








Har mina nya julklappsraggsockar på mig, sockor som klanens Farmor stickat. Alla fick varsitt par, liten som stor i allsköns färger och former. Fina Farmor! 

Hyacinterna doftar i hela huset - som sig bör i rådande tider. Jag tittar då och då belåtet på den fina kokbokshållaren jag fick i julklapp av Dottir! Så fin! Nu står den på vedspisen ty min köksbänk är ju som ett stilleben av julens vackra ting, blomster, ljus, blomgrupper och adventsljus.  

Här tuggar vi tappert det som finns över sedan julbordens överdåd till såväl frukost som lunch och middag. Och en o annan nattvickning.

På tal om mat och att äta. Jag överhörde nyss en konversation mellan Minstedräng och Måfa.

Konversationen föranleddes av att Minstedräng ville titta på någon av julklappsfilmerna varpå Måfa satte sig på soffbordet för att mecka med dosor och annat för att få igång nämnda film.

Minstedräng tittar storögt på Måfa, frågar, klentroget och förvånat:

Måfa!

Ja?

Får du verkligen sitta på soffbordet?

Ja, Måfa får det, skrockar Måfa tillbaka.

En kort liten tystnad. En begrundande sådan.

Så sa Minstedräng.

Men inte Måmå - hon är för tjock.

Då spricker ju hela bordet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar