onsdag 8 oktober 2014

Jag – en fet o sliskig hora.


Nu är det bara några skälvande timmar tills det att det offentliggörs. Att jag är en fet och sliskig hora.

För till slut fick jag på outgrundliga vägar mod att ta bladet från munnen och berätta. Erkänna. Tillkännage.

Men hallå! Va f-n! Här sitter jag i fullmånens sken hemma på gårn och våndas ändå!?!?

Jag är rädd, förvirrad, ledsen, kluven, ångestfylld, ambivalent – men också ganska arg.

Varför?

Jo, jag grubblar intensivt över vad jag gjort för att få hem anonyma och särdeles otrevliga handskrivna brev hem hit hem till min postlåda här på gården. Kommentarer i min blogg. Meddelanden i min Imessage och inlägg på min facebook.

Brev och meddelanden med utklippta artiklar på mig där man ritat dit pratbubblor och kallar mig för ”fet fitta”, ”äcklig hora” och ”sliskig bordellmamma”

Brev där man uppmanar mig flytta från bygden därför att ”alla hatar mig” och därför att jag som ”fet fitta och bordellmamma inte hör hemma på landsbygden utan ska flytta till snuskiga gubbar i stan – där jag hör hemma”.

Jag har gråtit, grubblat och ältat så mycket, så mycket, att jag är trött ända in i själen. Långt ända in i själen som inte ens hunnit ifatt mig…

I morgon kommer det ut i pressen. Måtte mitt tillfälliga mod hålla i. Om inte, vädjar jag till dig att stötta mig – jag är nämligen inte alls så särskilt stark själv…

Det enda jag ju egentligen vill och önskar är att sprida glädjens, omtankens, varsamhetens, harmonins, vardagslyckans och kärlekens budskap.

Inte att väcka hat och vrede. Jag är så ledsen för det….

Så nu innan jag lägger mig, även om jag vet att jag kommer ligga vaken och älta, grubbla, vrida och vända, så vill jag ändå försiktigt försöka vädja om att du ska orka ha överseende med mig och alla fel jag begått och begår - men tro mig - i mitt hjärta och sinne vill jag egentligen bara sprida glädje och värme. Inte hat och illvilja. Men jag har uppenbarligen misslyckats…

Nu tar jag natt.


15 kommentarer:

  1. Det är fullständigt vidrigt det som kvinnor utsätts för när man är offentlig. Har genom åren fått en del men som så många andra varit tyst.
    Rådet man fått är att inte gå ut för då kan det bli värre??? Och i ärlighetens namn hur lätt är det att gå ut med de vidrigheterna som sägs om en, som äter sig in, får en att gråta och på ett sjukt sätt skammen över orden bli ens egen. Därför beundrar jag dig,
    stöttar dig, och gör att jag aldrig mer ska vara tyst!!!
    Den här kampen gör vi tilsammans,
    och många med oss!
    Alice Åström
    Stor kram!!!

    SvaraRadera
  2. Vill inte vara anonym men får inte till det med någon annan profil:)
    Alice Åström

    SvaraRadera
  3. Men snälla, älskade Mickan, jag känner dig inte men är betagen av din blogg, foton och texter. Du verkar vara världens underbaraste o snällaste människa. Det är mänsklig avundsjuka som ger sig uttryck i vidriga former. Bra att du tar tag i det, du är värd så mycket gott. Många styrkekramar till dig.

    SvaraRadera
  4. Mickan! Jag läser din blogg sedan länge och blir idag helt bestört! Hur kan denna glädje och positiva inställning till livet bi bemött med sån avundsjuka eller vad det nu är? Jag tycker det är helt rätt att du går ut med det i media. Troll dör i ljuset! Känn att alla vi , kvinnor och män , som njuter av dina texter och över att du är du, stöttar dej! Aina Bexell

    SvaraRadera
  5. Detta är ju vidrigt, hur kan människor vara på detta vis!
    Jag har träffat dig en gång. Underbar varm och äkta person.
    Hoppas du kan gå vidare trots riktigt fula påhopp.
    Vi är många som stöttar!
    kram

    SvaraRadera
  6. Goa Mickan!
    Det är ren och skär avundsjuka av någon som inte tycks kunna ta tag i sina egna liv.
    De eller dem som skrivit de förhatliga breven till dig borde jagas av en ilsken vildsvinsgalt långt ut i storskogen för att aldrig visa sig för en människa igen.
    Stå på dig och försök att inte bry dig, fortsätt vara den du är. // Maria Brunér

    SvaraRadera
  7. Hej Mickan! Jag fick en klump i magen i morse när jag läste tidningen!! Man blir ju rent ut sagt förbannad på såna människor som inte kan se att det går bra för andra! Men det är ju ren avundsjuka när man missunnar andra framgång! Stå på dej och tänk på alla oss andra som läser det du skriver och glädjs med dej och dina framgångar. Men tyvärr så räcker det ju med att en människa gör något sånt här för att man ska må dåligt:(( kämpa på och en stor kram till dej�� // Annelie H Jurvanen

    SvaraRadera
  8. Det var inget roligt som jag fick läsa . Jag håller med om att det är avundsjuka. Kämpa på Jag stöttar Dig.Britt-Marie

    SvaraRadera
  9. Hej Mickan,
    det Du gör berika vår samhälle. Du är attraktiviteten i Nävelsjö. De borde vara tacksam för det Du gör och att Du finns här!
    Min intryck är att det finns generellt en stor brist på kommunikationskulturen! Synpunkter eller konstruktiv kritik våga de inte argumentera.
    Det som har händ Dig är ofattbar och obegriplig. Du misslycka inte på grund av enskilda oförståndiga människor! Det Du gör är bra och viktig för regionen!!!! De som skrev sådant till Dig skada inte bara Dig. De skada vår samhälle och vår utveckling.
    Fortsätt som förre! Var inte rädd!
    Många hälsningar
    Ernst John

    SvaraRadera
  10. Karin Henriksson9 oktober 2014 kl. 15:31

    ÅHHHH vad jag blir arg!!! hur är folk funtade??!!!! Älskade Mickan som är en sån glädjespridare med fantastiska texter och underbara bilder! kan bara hålla med övriga att det är ren och skär avundsjuka!!
    Stå på dig! mååånga styrkekramar och var inte rädd! vi är många som står bakom dig!!! 'kärlek' <3 <3 <3
    Karin Henriksson

    SvaraRadera
  11. Så otroligt okulturellt av brevskrivaren/brevskrivarna att uttrycka sig som hen gjort =( Sånt snack hör inte hemma på landsbygden utan i skumma förstadsgetton dit hen borde flytta själv! Mej veterligen har du bott ute på landet lääänge, eller hur.
    Men hur mycket vi andra än försöker trösta och peppa dej, så har du fått ett knivstick och det tar lite tid att läka. Så det enda jag kan säga är: Krya på dej! och kom ihåg att du INTE är det hen tror! Så det så!

    SvaraRadera
  12. Det är jag som är chokladsömmerskan =) Anna Wiking

    SvaraRadera
  13. Det finns alla typer av människor här i världen. Låt inte de dumma, vidriga, avundsjuka typerna ta plats i ditt huvud. Du som har så mycket plats för allt det vackra som du delar med dig. Vi som älskar dig är tyvärr inte alltid bäst på att dela med det till dig! Massor av kramar till underbara Mickan. Tips! Läs inte breven/inläggen - riv sönder och deleta "mesamma". Spar istället alla inlägg från oss alla som älskar dig, dina bilder och din familj. Massor av stöttekramar Suzie Gromer

    SvaraRadera
  14. Så jävla tråkigt! Måste vara en missunnsam och avundsjuk person som mår väldigt dåligt själv!!! Fortsätt på ditt spår! :) Susanne Pettersson

    SvaraRadera
  15. Detta är inte klokt! Hur kan någon uttrycka sig så vulgärt och hemskt! Hoppas det inte är någon som man är bekant med hemma i min barndomstrakt. Mickan, du som sprider så mycket glädje och visar i dina bilder och texter hur vardagsglädje kan kännas o vara. Jag är stolt att det finns en sån sprudlande och härlig människa i Nävelsjö socken. Stå på dig! Kram från Helena Hörnstein

    SvaraRadera