söndag 9 maj 2010

Knoppfest, knoppfest hela dan...

Inser att det är en jästra tur att jag inte börjat med hatt igen! Den hade nu befunnit sig minst tre socknar bort! Harreminti vad här blåser! O kors vad kallt det är!

Det rådande vädret har fått mig att återgå till vintervanor. Startar gryningen med att tända i pannan. Går i den knarrande källartrappen upp igen och börjar elda i vedspisen. Medan spisen under hemtrevligt sprakande börjar sprida värme i det kylslagna köket sätter jag på kaffe. Lågan på några brinnande stearinljus börjar snart flämta inunder den tilltagande strålvärmen från spisen.

Stoppar fötterna i de allt för stora och av hundar vältuggade gamla träskorna, går ut och fyller på mat till fåglarna. Stenmurar, buskar och trädstammar väts av fyra morgonnödiga hunder. Jag sveper med blicken över nejden. Känner en frisk doft i den kalla luften. Gräs och vårlök är just i brytningen mellan frost och dagg. Sömndruckna och frusna kan vagt spirande toppar av perenner skönjas, som vore de ännu tvekande huruvida de ska våga sträva uppåt eller ej. Dammens yta är i ständig rörelse av det ihärdiga och kyliga regnet. En skogshare sitter och hukar uppe i skogsbrynet.

Efter att ha duckat bakom trädgårdens största spireabuske. och därmed skonat en morgontidig förbipassagerare från en smärre eller värre hjärtattack, går vi in igen. Petar in ytterligare ett par vedträn i spisen. Häller upp lite kaffe. Slår på stort och väljer den mörkblå koppen med, förvisso flagnad, guldkant.

Med händerna runt koppen går jag sakta fram till fönstret för att se om fåglarna börjat äta sin frukost. Inser att domherrarna ratar mina frön till förmån för de försiktigt knoppande äppelträden. Upptäcker snart fler domherrar som kalasar på knopparna. När jag senare på dagen slänger ett getöga ut ser jag att det ånyo sitter domherrar och äter knoppar. Vid eftermiddagskaffet likaså. Ända fram till kvällningen kan jag se domherrar i träden.

Några i den gamla "Seftaholmen" medan ett par sitter i "Surapeln". En trind domfru vajar i den ännu lite klena "Rödluvan". Men som så många gånger förr är det fåglarna i "Vildapeln", just utanför fönstret i min jobbarhörna, som fotograferas mest. För det är ju i jobbarhörnan jag befinner mig allt som oftast. Både när domherren tar frukost, elvakaffe, lunch, ettermiddasfika, middag och kvällsvard...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar