onsdag 19 oktober 2016

Onsdag


Gomorron alla godingar!

Här i stugan är det barnkammarverksamhet för både kattungar och valpar – samt en o annan förvirrad tant.

Kattungarna har börjat äta fast föda, vilket i sin tur resulterar i att kattlåda har aktiverats i huset – något jag INTE gillar att ha. Varför, undrar du kanske? Jo, därför att alla de VUXNA katterna äslkar detta!!!

För det verkar som att de, när de vet att kattlådan finns här inne, så går de och håller sig utomhus hela långa natten, eller dagen, för att riktigt ”spara sig” tills dörren öppnas och de kan rusa in och sätta sig och tömma tarmen i kattlådan. Grrrrrr. Jag har ju den egentligen bara för att göra kattungarna rumsrena, ty ingen människa köper eller vill ha en katt som inte är rumsren. De brukar vara mycket lättlärda faktiskt. Katterna alltså, inte kunderna... 



Annars är här just nu en smula rofylldhet. Den är dock över alldeles strax, rofylldheten, ty jag ska strax sätta full fart eftersom det är onsdag och därmed undervisning på Ädelfors Folkhögskolan idag.

Mamma hund har fått frukost och varit ute. Det senare sker med intensitet ska ni veta, hon kan inte komma tillbaka in till de små fort nog, du milde, det är så hon sladdar när hon tar kurvan här i köket bort mot valplådan. När hon hoppar i blir det ett fasligt gnyande, knorrande, krypande och gnällande och det tar en bra stund innan hela familjen kommit till ro igen och alla de små funnit varsin spene och lagt sig tillrätta invid mamma hunds trygga mage och famn.

Jag tvingar mig bort från valplådan för att ta tag i min egen dag. Måste slå på stort och tvaga mig litet inför den civiliserade tillvaro som väntar mig.. Idag har vi tema Filmrecensioner på schemat vilket verkade intressera eleverna - något som gör mig glad ty jag tycker om när de blir berörda och engagerade.

Idag ska jag alltså lämna Mini ensam hemma med sina små, det tar emot men jag är ändå hyfsat trygg då jag har följt henne nu i två dygn och sett hur otroligt omtänksam och duktig hon är. Och kattungarna, som innan valpning, gärna lade sig i valplådan, går inte dit alls, ingen går dit nu av de andra djuren och man kan återigen fascineras av djurens tysta språk och kommunikation.

Så, govänner, låt oss önska varandra en jättefin onsdag och göra allt det bästa av denna dag!


Puss o kram och lite valpgny från oss här i stugan!

2 kommentarer:

  1. Så vansinnigt gulligt med både kattungar och valpar. Skulle nog inte kunna slita mig därifrån någon längre stund. Ha det så mysigt /Kattbaronessan på Insta

    SvaraRadera
  2. Kära Kattbaronessan. Du har så rätt, det är svårt att slita sig! Men ibland så gör jag det när plikten kallar. Så roligt att träffa dig här vännen!!!!! Så glad jag blir!!!! STOR VARM KRAM OM DIG BARONESSAN!

    SvaraRadera