fredag 23 september 2016

En förlupen Husmor




Jag har rymt hemmet och är numera vad man kallar en förlupen kvinna. Emellertid är det nog ändå ganska harmlöst i någon mening ty jag har legala skäl till min förlupenhet.

Jag har tagit tåget till Göteborg i sällskap med min vapendragare, goda vän och försäljare, Ing-Marie och vi har det, som alltid, bra, trevlig och konstruktivt, när vi är ute och jobbar ihop. Jodå, vi förenar allt nytta med nöje också ;-).



Här på mässan är jag för tredje året i rad som deltagande författare och var gång har jag haft en ny bok med mig. Första gången, 2014, då hade jag tre nya böcker med mig. Andra gången, 2015, hade jag fyra nya böcker med mig. Och nu – nu har jag en ny bok med mig – Mickans Bak & Glädje.

Jag försöker anpassa mina kläder så att de ska matcha och vara lika färgglada som mina böcker – lyckas jag tycker du? 




Ja, och så har jag helt underbara vänner och kollegor i Isaberg förlags monter där vi stortrivs allesammans.



Men jag går undan långa stunder då det inte är mina signeringstider. Inte för att gå på mässan utan för att gå undan i tystnad och enskildhet.

Husmors eremitiska läggning gör sig gällande ty hon kan inte vara bland människor så där vidare värst länge utan måste sedan in i en lugn vrå med syre och ro – dock kan hon ju inte uppsöka sin vanliga tillflyktsort bak lagårn eller på nån av hennes hemliga stilla platser ute i skogen, men hon verkar ändå finna på råd för att hitta lugna stunder – till och med på en välbesökt bokmässa…

På förmiddagen satt hon med hjärtat i halsgropen och betraktade några män som klättrat upp i Pariserhjulet för att serva och reparera, hon kunde snabbt konstatera att hon inte var ute efter deras jobb…



Nu har hon suttit en lång stund alldeles stilla bakom ett panoramafönster på tjugofemte våningen och betraktat nöjeslivet på Liseberg. Hur man åker snabba tåg upp och ned och fram och bak, hur man stiger upp ur en vid rykande cirkel och åker rakt upp i himlen där man sedan har fritt fal nedåt igen. Hur man åker slänggungor och bergodalbanor, Pariserhjul och karuseller. Hon tror och hoppas att människorna där har riktigt roligt – ty var och en blir ju salig på sitt…



Och vår gamla Husmor – hon verkar bli det när hon får kindpussar av stiliga män i folkdräkt…




Allt gott till dig, hälsar en trind och en från gården förlupen Husmor …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar