söndag 18 juli 2010

Vad får får?

Vet du vad får får?
Man tror att får får får,
men får får lamm.
Och det är är det bara får som kan.








Jag minns en gång när vi här på gården hade både får och getter. Samtidigt. Och som ibland tog sig in i varandras hagar.

Ett par av tackorna, alltså fåren, blev dräktiga.

Så började barnen fråga om det kanske var den uppenbart lidelsefulle getabocken som kanske hade bestigit tackorna.

Ooops. Tänk om…

Tja, så började vi spekulera i vad sådana avkommor kunde kallas för.
En Get. Ett Får. I skön förening. Hm...

Getter får ju killingar. Med ett får inblandat blir det ju…... Fillingar.

Eller…. Hm. Get. Får… Ja, avkomman kan också kallas för en…… Fet!

Det går ju an i singularis men blir lite tokigt i plural.
Pröva själv:

En fet – flera fetor. (och har man kort vokal och dubbla t blir det etter värre!)

En filling - flera fillingar.

Det var ju trevligt. De gick under de arbetsnamnen ett tag. Magarna på fåren alltså. Men så började vi dra det där lite längre. Sätta in deras namn i olika sammanhang.
Det blev inte så bra…

När vi lekte med scenariot att de kanske var på rymmen och hur folk i bygden skulle kunna ropa;

- Åh, si här du, dessa, di ä nog nerifrå kärr? Dä ä nått mä bakännen - dä måtte la va Mickans feta?

- Ja, dä kann du ha rätt i, ja tror bestämt att di dära ä Husfars fillingar.

Vi blev mycket lättade när det visade sig att tackornas stora magar visade sig bestå av helt vanliga små söta lamm.

För får får lamm – de är det bara får som kan…

6 kommentarer:

  1. Vilka fina får och söta lamm. Och vilken rolig berättelse, hihi. Du är full av dråpliga betraktelser du Mickan.
    Det finns liksom alltid något att le och skratta år när man är inne här på bloggen. Ha de!/Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Mickan!
    Nu har jag härlig semester. Underbara dagar framför mig och en riktigt seg morgon på balkongen. Upptäckte just att du också har en blogg. En härligt mustig blogg med vackra bilder från din trädgård! Min gröna fingrar börjar direkt att klia och den blå hammartummen vill börja snickra igen. Bäst att slänga i sig något ätbart, städa bort alla gamla tidningar och dra till min kolonin som jag saknar varenda långpass på jobbet.
    /Kolonistan
    http://kolonistan.wordpress.com
    PS: Lyckas du lista ut vem det är...? :-D

    SvaraRadera
  3. Ja, om den där blå hammartummen även hanterar en slägga lika elegant som datorns tangentbord så tror jag bestämt att jag vet vem som skriver. Vad roligt att du också hittat hit! Jag är glatt överraskad och inser att vi helt missat vår gemensamt delade intresse för den gröna dimensionen i vår tysta men ordrika kommunikationer via NP! Hoppas du njuter på brädan nu....

    SvaraRadera
  4. Jag trodde att får fick Bäääbisar! Hihi!

    SvaraRadera
  5. Jag njöt av brädan - kan vindsurfa nu - och den goda maten - stannat lite till så hade brädan sjunkt! ;-)
    /Kolonistan
    http://kolonistan.wordpress.com

    PS: Ursöta valpar!!!!!

    SvaraRadera
  6. Ja, dä ä därför jag inte kan vindsurfa...

    SvaraRadera