måndag 23 februari 2015

Mickans Matiga Kycklingsoppa

Måndag igen. Lördagen var jag ju på vift som ni såg men igår söndag så stod jag vid spisen som jag gärna gör på söndagar. Igår blev det soppa.


Många har skrivit och bett mig lägga ut recepten på maten jag lagar. Idag, denna rösna, mörka, kalla och småtråkiga måndag bjuder jag därför på en god, värmande och mättande kycklingsoppa.

När jag var barn så bodde jag dryga kilometern bort ifrån gården där jag bor nu (jodå, jag fann min Husfar på rysligt nära håll) så bodde jag granne med Bjurviks Hälsohem. Där lärde jag mig att tycka om vegetarisk mat och var praktiserande vegetarian i många år. Men är man gift med en karl, som i likhet med många andra karlar, anser att redig mat ska innehålla sovel, började jag, som den snälla Husmor jag är, att tillsatta sovel i det mesta...

Här har jag tillsatt kyckling till min favvisgrönsakssoppa. Och jag måste faktiskt tillstå att soppan definitivt inte blev sämre. Men det säger jag inte så högt att Husfar hör...

1 gul lök
1 bit purjolök
2 lagerblad
4 msk kycklingfond (eller 2 till 3 buljongtärningar)
1 tsk salt
1 nypa dragon
1 liter vatten 
2-3 kycklingfiléer
2 morötter
1 kålrot
2 palsternackor
1/2 rotselleri
5 potatisar


Använd en stor och rymlig gryta. Fräs lök och purjo i olja, gärna olja med ramslök, fyll på med vattnet, lagerbladen, kycklingfond och låt koka upp. Lägg i hela färska eller tinade kycklingfiléer och låt koka upp. Sänk värmen och låt filéerna sjuda i buljongen tio minuter. Ta upp dem med en hålslev och lägg åt sidan för att svalna.

Lägg i 2 centimeterstora tärningar av kålrot, palsternacka, rotselleri och morot och fyll på med vatten så att det täcker rotfukterna, låt småkoka en kvart. Tillsätt sedan den tärnade potatisen som bör vara av en fast sort, och fortsätt koka soppan försiktigt så att innehållet inte kokar sönder. Fyll på med vatten om det behövs, smaka på buljongen för om du fyllt på mycket vatten kan du smula ned en hönsbuljongtärning för att få mer stuns i buljongen.

Skär de avsvalnade kycklingfiléerna i tärningar. När du känner att potatisen börjar bli mjuk, lägg i kycklingbitarna och låt koka med några minuter.

Servera soppan het, gärna med ett grovt bröd och en lagrad ost.


Eller varför inte som jag gjorde igår, servera soppan med hembakat fröknäcke (lika förbluffande gott som det är förbluffande enkelt att baka) och hemgjord hummus, en underbar kikärtsröra med tahini (sesampasta) med smak av vitlök och citron, som är gott till nästan allt och dessutom är superenkel att göra. 

Lycka till vid spisen!

PussÅkjam,
Eder Lanttant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar