torsdag 26 mars 2015

Årets Nävelsjöbo

Oj vad det händer saker hela tiden!!! Det är full fart i livet minst sagt. Jag hinner ju inte ens berätta om alla saker som händer.

Men nu måste jag i alla fall berätta om vad som hände igårkväll! Då hände något som gjorde mig alldeles varm och fylld av kärlek och tacksamhet.

Nävelsjöfolket överraskade mig genom att tilldela mig hedersutmärkelsen Årets Nävelsjöbo!



Vilken kärlek som omgav mig igårkväll i vår fina bygdegård när Nävelsjö Hembygdsförening höll årsmöte och en massa sockenbor samlats. Så fina ord, så goa kramar, så glada leenden, så många grattis och så många "det är du sannerligen värd Mickan".

En gråtmild och överväldigad Mickan flinade brett och skakade på huvudet år allt ståhej. En av de finare stunderna i livet faktiskt. Det var en lycklig och omtumlad tant som satt här i köket i natt och inte kunda komma till ro utan var så uppfylld av alla känslor. Bengt gjorde mig sällskap förstås, tillsammans satt vi här inatt och ömsom tittade på blommorna, diplomet, tröjan och så tillbaka till blommorna igen.



Mycke känslor är det...

Kanske blir det här så väldigt berörande och känslosamt för mig mot bakgrund av det som drabbade mig i somras och höstas. Jag syftar förstås på de otäcka hatbreven där brevskrivaren/skrivarna bemödade sig om att få det att se ut som att det var just Nävelsjöborna som skrev breven och i dem sa att jag var "hatad av alla i Nävelsjö" och "flytta härifrån så vi slipper dig". 

När jag rörd och uppfylld av känslor tackade alla byborna för den fina fina fina gesten att utse mig till Årets Nävelsjöbo sa jag just det.

- "Jag är övertygad om att den/de som skrev till mig INTE var härifrån byn utan någon som ville förstöra vår bygemenskap och stöta in en kil rätt in i vår sammanhållning".

Jag är så otroligt glad att jag fick möjlighet att säga det igår! Jag ÄLSKAR ju min hembygd! Är stolt över Nävelsjö och tacksam över att jag fått förmånen att bo och leva mitt liv just här bland folk och fä, flora o fauna, djur o natur...



Motiveringen är så himla gullig, hör här:

Årets Nävelsjöbo 2015 tilldelas en kvinna som följs av många dagligen - men inte av alla. 

Från dräng och brädgårdsarbetare till politiker, konstnär, vigselförrättare, journalist, författare, fotograf och föreläsare. 

Som en sann hembygdsvän med stort hjärta för människor och djur har hon skapat bilder och texer som speglar livet på landet i glädje och sorg. 

Vi önskar att hon under lång tid framöver berikar oss med sin konstnärliga begåvning till allas glädje. 

En hönetant med landsbygdsprofil som satt Kärr och Nävelsjö på kartan! 

Därför tilldelas Mickan Thor hedersutnämningen Årets Nävelsjöbo

Nävelsjö den 25 mars 2015
Åke Svensson
Orförande Nävelsjö Hembygdsförening



Och om jag nu lyckats få känslorna lite grann på plats under natten fick de ny fart under sina fladdrande vingar när jag av någon som jag håller mycket kär, fick det här underbara sms:et i morse...

"Mickan! Nu har du fått ett erkännande även på hemmaplan (vilket ju är det allra svåraste) om att du har gjort allt helt rätt. Även om det har varit oehört tufft för dig så har du nu fått ett facit på att du har gjort de rätta valen, tagit de rätta vägarna och att vi alla står bakom dig och älskar dig för den du är och för att du ska fortsätta att vara precis som du är.

Glöm aldrig att vi är många som finns där bakom dig och att vi även beundrar ditt mod. Du sprider ju ett ljus och en godhet som vi alla vill att du ska kunna få göra i fortsättningen med. 

Stor kram på dig"


6 kommentarer:

  1. ÅH så underbart roligt! och vilken skön känsla! Man brukar ju säga att mani inte blir profet i sin hembygd men även det har du lyckats med! och jag må säga att jag är inte förvånad! jag satt just och läste om inlägget i min blogg där jag skrev om dig första gången. Du underbara människa <3 Massa grattis till dig!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Ulrica! Tack så jättemycket för dina kärvänliga och generösa rader! Ja, jag är i sanning jätteglad! Verkligen jätteglad! Kramar till dig och alla de dina två och fyrbenta - o fjäderförsedda :-)

      Radera
  2. Man blir så otroligt himla glad när man läser detta!
    Stort grattiskram till dig, du färgstarka, fina fantastiska kvinna!!
    Se nu bara till att inte ramla ut genom fönstret i glädjeyran ;-) ;-)

    SvaraRadera
  3. Hehe, jag vet faktiskt inte om jag ens KAN ramla ut genom fönstret, jag tror det finns en del som tar emot liksom...
    Tack Annecharlotte för dina goa ord! Kramen på Damen!

    SvaraRadera
  4. Grattis Mickan. Vad gott att din älskade bygd inser vilken kraft det är i denna Mickan. Jag är så imponerad och lyfter på hatten och bugar , verkligen glad för din skull. Och för husfars skull med. Önskar er alla en riktigt bra vår i vår sköna natur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa Maggie för dina varma vänliga ord!!!!!!! VÅRKRAM OM DIG!!!!!

      Radera