måndag 25 augusti 2014

NYFÖDD! Längd: 42 cm Vikt: 129 Mb

Krysta! Krysta! Jobba! Jobba!

Pust och stön. Stön och pust!

Efter flera dygn, slitsamma dagar och långa nätter, föddes den då äntligen!!!!!

42 centimeter lång 129 megabyte tung och 29 cm bred.

14 fina friska blad och fullt utvecklade färger!

Ett litet stort mirakel.

Jag och ”pappa” Kent Eriksson, grafisk formgivare, samt ”kusin” Eva Månson, Isabergs förlags förläggare och ägare, är visserligen en smula matta efter allt värkarbete, ansträngningar och vedermödor som kringgärdat denna förlossning men mest av allt är vi stolta och nöjda över vår förstfödda almanacka:

MICKANS GLADA ALMANACKA 2015

(Ett tips - klicka på bilden om du vill se den större - på så vis kanske du kan läsa mina små månatliga tänkvärdheter också :-) )
















Älskade kära betydelsefulla läsare!

Jag har den största förståelse för att ni är besvikna på att jag varit försvunnen i över en vecka! Men - ni får faktiskt försöka visa lite överseende gentemot Eder Lanttant. För min bortavaro har sina randiga och rutiga skäl! Jag har, som ni vid det här läget nog har insett, varit instängd på FÖRLOSSNINGSKLINIKEN!

Innan jag åkte in till Förlossningen hade jag värkarbete från och till i veckor. Och konstigt nog så kom det småttingar till världen redan då - fastän det stora värkarbetet inte hade kommit igång. För så mycket känner jag mig själv och min kropp att jag visste att något stort var på väg att födas.

Men de här rara VYKORTEN ploppade fram under förarbetet som ett hopp, ett löfte om vad som komma skulle.







Men snart satte värkarbetet in igen. Det värkte och malde och till slut var jag tvungen att stänga in mig på Förlossningskliniken.

Jag var  helt enkelt tvungen att koncentrera mig mer på värkarbetet.

Men mest av allt så behövde jag professionell hjälp i förlossningsarbetet!!!

Det fick jag i Kent Eriksson som lugn, trygg, professionell, insatt, kunnig och lite humoristisk gjorde stor insats i födelseprocessen!

Men så började jag frysa så väldans. Kent lade på mig filtar men det hjälpte inte, medan frossan pågick föddes de här JULKORTEN!








Sen tittade vi förundrat på de alla de tolv små skapelserna och fascinerades över deras födelse.

Nickade och gladdes över resultatet trots att vi var trötta.

Men oj, det var ju ännu inte klart. Tvärtom!!!

Efter bara några timmar senare började värkarbetet på allvar och det blev riktigt kämpigt!!!

Till slut kom alltså vår förstfödda till världen!

Så vi tar av oss hatten, bugar oss och säger väl då:

VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN Mickans glada Almanacka



Både vykort, julkort, almanacka samt böckerna:
Mickans Vårliga Vådligheter
Mickans Somriga Sammelsurier
Mickans Höstliga Hiskeligheter
kommer jag ha med med mig ut på mina föreläsningar och boksigneringar i höst (uppdaterad lista om event kommer)

Alla alster kommer också finnas med på exempelvis Bok och Biblioteksmässan i Göteborg 25 - 28 september.

Den 2  november släpps fjärde boken
Mickans Vintriga Virrigheter så från och med då har jag mig alla fyra böckerna plus alla de andra sakerna såsom vårkollektionens Mickans Tänkvärdheter - både höst och vårkollektion, Mickans Glada Almanacka samt God Helgkorten.

Har du inte möjlighet att träffa mig så kan du bara gå till din bokhandel där du bor så tar de hem mina alster till just "din" affär på bara någon dag!

Du kan också beställa alla saker på www.isaberg.nu

Men nu, alla fina godingar, så måste jag jobba vidare.

Jag har redan hämtat mig efter förlossningen och har börjat arbeta med Vintriga Virrigheter som är den fjärde och sista boken i min årstidsbundna feelgoodsserie med charmiga texter och mustiga foton från livet som snurrar kring en frodig Husmor och en skälmsk Husfar på en liten småbrukargård i Småland.

Sensommarkyss och Regnbågskram!

Eder Lanttant






4 kommentarer:

  1. Underbart Mickan! Jag verkligen älskar din härliga almanacka och alla fina vykort. Du är bara för skön!

    SvaraRadera
  2. Du kommer ruinera mig.....vill ju ha rubbet! Nospuss och bamsekram och tassklapp på kind från dina tvåbenta och fyrtassade vänner i Lyckebo!

    SvaraRadera
  3. fantastisk kalender och septemberbilden m kantarellerna gör mig helt euforisk :-)

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bilder i almanacka, böcker och på kort! Nu måste jag se om de små slantar jag har kvar av årets budget räcker till att köpa in lite av det du framställt. Jag är präst och jobbar med målgruppen äldre och äldre med demenssjukdom. Jag vet att dina bilder väcker glädje och igenkänning och blir en källa till samtal. Från djupet av mitt hjärta - tack för det du gör och delar med dig av.
    Varma hälsningar, Lovisa

    SvaraRadera