fredag 7 februari 2014

Husfars oanade talanger...




Jag har ju gått och fyllt år i dagarna. Igen.

Om aftonen på nämnda bemärkelsedag stack Husfar så småningom fram ett paket. Ett mycket stiligt sådant. Guldglänsande papper och lika guldigt snöre med krussiduller och hela medivitten.

Ett paket som såg DYRT ut liksom...

Jag som, till mina barns oerhörda förtrytsamhet, oftast gissar rätt på innehållet bara genom att känna lite på paketet, började naturligtvis genast skaka, bita, sniffa, väga och - dra slutsatser.

Hm. Dyrt papper. Inte så tungt. Inget löst inuti. Men mer än en sak var i. En svag vag väldoft.

Jag gissade på ett färdigpackat kit av typ parfym och bodylotion från någon parfymaffär.

I Husfars anletsdrag såg jag omedelbart att jag gissat ganska nära. Men inte helt rätt visade det sig.

För visst var den från en parfymaffär men det var ett kit hudvård av ett dyrt och exklusivt märke.

- Åh tack, sa jag en smula konsternerad.

Jag började titta på vad det var i de små burkarna, men det stod så smått och med så obegripliga ord att jag inte kunde reda ut det.

Husfar såg spänt på mig.
Jag såg frågande på honom.

- Det är för ansiktet, du kommer se mycket yngre ut om du använder det där, sa han lugnt.

Jag tittade på honom. Funderade lite på hur det kan ha gått till när han inhandlade dessa medikamenter.... Hm...

Jag frågade lite försiktigt:

- Gick du in i affären och sa att du behövde ha nåt till din fru som ser gammal ut? 

- Nej då, avfärdade han.

- Så dum är jag väl inte. Då hade jag ju inte fått henne med mig liksom. 

- Det gäller ju att föra sig rätt när man är samman med så eleganta damer i en så elegant affär. 

Jag stirrade en aning misslynt på honom. Vadå "föra sig", hmpf! Å det ska komma från den...

- Jahaja. Å hur förde du dej då?

Husfar flinar så näshåren fladdrar, säger:

- Jag gick fram till henne, böjde mig rätt nära och sa med min mest förföriska röst: "Nu är det så att min lilla fru där hemma, hon börjar tycka att hon ser sleten ut. Har du nåt som kan göra att hon inte ser så gammal ut? 

Jag satt bara och gapade men han fortsatte oberörd.

- Då blev hon så mjuk och hon blinkade och sa; "Jag förstår precis vad du menar - jag vet faktiskt vem hon är..."  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar