tisdag 4 februari 2014

Födelsedagsfirande...



Just i detta nu, exakt i denna stund fast för ett år sedan, firades jag för första - och sannolikt enda – gången min födelsedag tillsammans med ett stort gäng sköna kollegor, chefer, tårta, glasskål, tal, sång, hurrarop och hela middevitten.

Det var en stor upplevelse för en solitär som jag att få fägnas av ett sådant rikt firande i den kollektiva gemenskapens sfär på en arbetsplats. Jag minns att jag avslutade mitt tacktal med att utmana Jantelagens fula tryne genom att framföra en sång jag för ganska många år sedan skrev, men texten som handlar om kärleken till livet, jorden, landsbygden, naturen, djuren och om respekten för liv och död, håller än idag.

Dagens födelsedag firar jag, på förekommen anledning, min dag väsentligt mer stillsamt. Kollegorna har bytts ut mot ett gäng djur som värmer och glädjer, faktiskt har jag inte ens sett någon människa idag, har emellertid talat med en sådan i telefonen och jag har även sett en skolbuss och en personbil köra nere på Häradsvägen. Du milde, sådan intensitet på händelserna både räcker och blir över för mig i dessa feber-, och förkylningsdagar då socialt umgänge inte precis ligger överst på önskelistan.

Överst på födelsedagsbarnets önskelista ligger däremot en vilja att få uttrycka min tacksamhet och glädje över alla era fantastiska gratulationer, hälsningar, tillrop, brev, meddelanden, blommor, vykort, telefonsamtal, champagne, gravöl, virtuella och reella pussar och kramar, ryggdunkar, kärlek, omsorg, vemod, tårar, skratt och andra bevis och uttryck av äkta vänskap och känslor.

Och all den här nämnda myckenheten är förstås inte bara med anledning av en sketen födelsedag, som idag, utan har trillat in allt stilla med anledning av allt som hänt de senaste dagarna – vilket är lika mycket som det är omtumlande…


Men äsch hörni, när bara febern försvunnit gör jag som Thorsten Flinck sjunger, jag reser mig igen… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar