tisdag 4 januari 2011

Det Stora Nyårsbadet...


Tjenare Duck-lovers!

Anki Anka här igen!

Gott nytt år på er förresten! Ja, lika bra att önska Glad Påsk också när jag ändå är i farten!

Jo, ni som följer Husmors blogg vet ju att jag är en utomordentligt renlig och sanitär anka. Jag är ju en äkta proper välvårdad hygienisk och mycket vacker svensk gul anka.

Ja, då vet ni säkert också om att jag ju kamperar ihop med Lotta Gås. Hon, som egentligen är en Han, har dock inte samma fäbless för det sanitära… Kanske just för att Hon inte är en Hon utan för att Hon egentligen är en Han?

Lotta Gås duschar inte på morgnarna. Inte på kvällarna heller! Aldrig någonsin faktiskt, om jag ska vara helt ärlig. Och det ska väl en äkta proper välvårdad hygienisk och mycket vacker svensk gul anka vara?

Så när jag för någon vecka bevittnade hur Husfolket ägnade sig åt Det Stora Julbadet för att försöka bättra på sanitetsfaktorn bland Gårdens icke bevingade varelser, fick jag en idé. Jag skulle försöka inspirera Lotta Gås att också ta sig ett bad!

Eftersom Det Stora Julbadet var till för Husfolket återstod bara en möjlighet. Att vi bevingade varelser istället kunde få tillägnas Det Stora Nyårsbadet. Detta beslöt jag att satsa en plattfot på. Sagt och gjort.

Jag åberopade all min sociala kompetens och externa kommunikationsförmåga till att få Husfar eller Husmor (jag satsade inte på att få dem båda att förstå eftersom de aldrig någonsin är överens om något alls) att förstå att vi fjäderfä ville komma i åtnjutande av Det Stora Nyårsbadet.

Det var hos Husfar som polletten trillade ned först. Han satte, likt Charles Ingvar Jönsson, alias Sickan, upp fingret i luften och sades stolt ”aha” varpå han försvann in i någon av sina gudsförgätna bodar. Ut kommer han efter en stund med nedre delen till en kaninbur vilken han placerar på dyngan. Ni vet, där Husmor står varje morgon och tycker att hon är Drottningen av Dyngan…

Så fyller han den, inte dyngan utan kaninburens botten, med vatten och simsalabim så är Nyårsbadet klart! Då gällde det bara att förmå Lotta Gås att kliva i badet.

Men eftersom jag är de allra flestas idol och förebild så insåg jag att jag helt enkelt bara skulle agera. Andra, mindre klickilerade plattfötter lär följa mitt exempel.

Så jag hoppar i först och börjar bada. Och visst kom Lotta Gås och doppade både skriknäbben, flaxvingarna och plattfötterna!

Efter Det Stora Nyårsbadet finns nu här på gården en hyfsat ren gås och en äkta proper välvårdad hygienisk och mycket vacker svensk gul anka!

Bye, bye Duck-lovers…

Yours Anki Anka – The one and only xxx

Jag backade längst upp på dyngstackens topp, tog sats och kastade mig huvudstupa ned i badet, gjorde ett häftigt magplask, fick en kallsup och höll nästan på att bryta nacken av mig. Fy snarttran, jag VET ju att det är dumt att dyka i grunda vatten - men va fasen, va gör man inte för att imponera...

Så visar jag hur man blöter sig helt och hållet på ena sidan....

och sen välter jag över och doppar andra sidan

O så använder jag plattfötterna till att fösa in massa vatten in under magen och bak mot stussen så det plaskar och kittlar dödskönt i kistan...

Så där ja, nu kommer Gåsen Lotta! Nu ska jag bara få gåsen att hoppa i vattnet.
- Kom ånn nu bruden! Visa va du går för nu Lottchen-Pottchen! Ta sats o huppa i! Fäll in vingarna och spreta med plattfötterna!


- Bra Lotta! Jag hoppar ut och står här bredvid, du behöver inte vara rädd, jag står här hela tiden!
- Så ja, o nu ska du tvätta dig! Du såg väl hur jag gjorde? Du måste sänka dig ner i vattnet Lotta. Du måste tvätta hela kroppastollen!
- Det är ju Det Stora Nyårsbadet för bövelen!


Ja, precis så först den ena sidan...

O sen den andra

Å så smutsränderna på halsen Lotta!


- Du Anki, är Det Stora Nyårsbadet avklarat nu?
- Nej, du måste tvätta dig under armarna, äh, jag menar vingarna. Vingsvetten du vet. Gör så här!


- Så här menar du?

- Oops, va är det där för en snygging som speglar sig i vattnet? Är det inte, är det inte, är det inte.... en äkta proper välvårdat hygienisk och vacker nävelsjöitisk gås?


2 kommentarer:

  1. Haha vad roligt! Säkert skitkul (sic!) att vara åskådare också!
    Marianne i Askeryd

    SvaraRadera
  2. Va härliga dom är...å du skriver så man sitter med ett stort leende hela tiden..

    God fortsättning.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera