torsdag 6 januari 2011

Min okända ryska syster!


Igår fick jag ett vykort med gula postbilen! Som strax innan skymningen, av postlinjens flörtiga brevbärare, lades här ute i lådan vid posthuset där jag nogsamt skottar morgon, middag och kväll för att hålla min brevbärare på fortsatt gott (flört)humör.

Vykortet var sänt från det stora landet i Öst som genom Ryska Postens förtjänst förpassats till Svea Rike där Gula Posten sedan tagit vid och ordnat så att kortet transporterades ända hit till Gården, långt ute i den djupa snötyngda Smålandsskogen.

På sagda vykort stod inledning och avslutning på ryskans karaktäristiska bokstäver, en variant av det kyrilliska alfabetet. Dessemellan stod det på Unnarydska.

Kortet var en trevlig och glädjande Julhälsning! I form av ett Påskkort!

Jag har en vän (jo, faktiskt) som är i Ryssland. Hon skrev att vid en rundresa på landsbygden i mellersta Ryssland gjorde hon en minst sagt häpnadsväckande upptäckt!

På en rysk lagårdsbacke fick hon syn på en färgstark frodig och vagt leende rejäl Babushka i full färd med att mata sina fjäderfä. När min vän gick närmare blev hon än mer förvånad, hon upptäckte nämligen att Babuskan var på pricken lik en viss småländsk Husmor.

Jodå, min vän är alldeles övertygad!!!

Övertygad att hon, på en rysk lagårdsbacke i mellersta Ryssland, fann min okända ryska syster - en äkta rysk frodig färgstark och rejäler hönekärring!

God fortsättning på Trettonhelgen!

önskar

Eder

Russkije Babushka Mickolina

(Och du Nilsovich, tack för det kombinerade Påskkortet/Julkortet innehållandes viktig samhällsinformation angående inre familjeangelägenheter...)

1 kommentar:

  1. ;) tyckte det passade bättre än en död lenin- då jag inte har full koll på era släktförhållanden.
    Kram från soliga och härliga Alperna. obs. inga syrror upptäckta här. //M

    SvaraRadera