onsdag 17 februari 2021

Medgång och Motgång


Ibland vänder nedstämdhet till glädje…

Haft flera motgångar nu, Försäkringskassan har satt stopp för fler utbetalningar av den ynka lilla sjukersättning jag har, då jag nu är arbetslös efter att arbetsavtalet med kommunen avslutades under tiden som jag varit sjukskriven. Började gråta efter beskedet.

Dessutom fick jag svar från vårt försäkringsbolag där vi bl a har en olycksfallsförsäkring, att de bara ersätter rena ekonomiska utlägg, resekostnader, invalidisering samt kosmetiska konsekvenser såsom ärrbildningar mm – men INTE för sveda och värk. Började gråta efter beskedet. Dessa två besked kom med bara ett par timmars mellanrum. Tungt! Mycket tungt!

Utöver detta har en handläggare på Skatteverket börjat med en slags revision av vårt lilla småbruk här och min lilla företagssyssla med författandet. De är på oss om olika ärenden. Jag får fota av verifikat som de begär in och skicka till dem så de kan analysera allt nogsamt. Jag får ångestont i magen varje gång det kommer ett mejl från dem.

Det räcker ju att mentalt hantera traumat runt min olycka, skadorna den orsakade, värken och att leva med en stel halskrage dygnet om vecka efter vecka efter vecka – men så lätt ska jag visst inte komma undan…


Men – så kan nedstämdheten vändas till glädje genom generösa vänliga omtänksamma gester från generösa vänliga omtänksamma vänner! Idag skedde det igen – mycket, mycket lägligt för åh vad jag behövde denna glada och härliga input i mitt liv.

Titta här vad Postnord lämnade i min låda. Allt från min relativt nya vän – mångfacetterade Gunvor Åsäng! 


Hon är musiker, poet, författare, sångare, illustratör och oerhört begåvad med pennan! Jag fick tre av hennes böcker fyllda med tankar och funderingar i varierande uttryck kombinerade med egna illustrationer och bilder. Personligt dedikerade till mig dessutom! Fantastiska Gunvor!

Hör bara på titlarna och undertitlarna vilka trösterika texter och dikter jag finner mellan pärmarna på Gunvors böcker;

Ögonblick – skriverier och funderingar

Glädjens hantverk – dikterier och egna formler

Livet mitt – spridda tankar och tankspriddheter

Förutom böckerna fick jag tre cd-skivor där Gunvor själv sjunger och spelar dragspel!!! Snacka om mångbegåvad!

MEN – den allra, allra finaste gåvan var en helt bedårande teckning som Gunvor gjort. En illustration med mig i mitten, avtecknad på ett helt ofattbart fint, precist och detaljerat vis! (Men va tusan!!?? – det är ju exakt precis så som du ser ut, utbrast Husfar när han såg porträttet av mig)

Porträttet av mig kringgärdas av illustrationer av djur och andra saker från min gård; hund, katt, tupp, skata, häst, granskog, gris, höns, gås, ollonborre, flygande fåglar och en korg fylld med ägg. En helt, helt, helt underbar teckning. Den är nu inramad och hängd på skafferidörren så att jag ofta, ofta kan få vila blicken på den och tänka på Gunvor Åsängs vänlighet, skicklighet, välvillighet och generositet samt känna den rikedom som jag omges med som hon så förtjänstfullt illustrerat!  



TACK TACK TACK underbara medsyster!

Ja men visst är det så att ibland vänder nedstämdhet till glädje… 

2 kommentarer:

  1. Så roligt att kunna glädja dej. Jag ville ju gärna återgälda din generositet som bestod av 4 st av dina vackra och roliga böcker. Jag blev också väldigt glad, läser och njuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt härligt när man både kan få ge och ta emot glädje av sina medmänniskor!

      Radera