måndag 15 februari 2021

VACKRA STJÄRTMESAR


Idag hade vi förmånen att få besök av ett gäng Stjärtmesar. Det händer nästan aldrig. Jag har sett dem här en gång tidigare medan Husfar aldrig sett dem här på gården tidigare. Så vi stod en bra stund i fönstret och betraktade dem medan de kilade hit och dit och pickade frön. 

Kanske den bistra kylan som drivit fram dem hit till våra fågelrestauranger? Tjugo grader kallt! Hua! 



Jag har inte stuckit näsan utanför dörren ännu utan går här i vedspisvärmen med mina katter och hundar. 

Har putsat vackra ägg och blötlagt gula ärtor som jag ska koka ärtsoppa på i morgon. 

Nu vill vi önska dig en bra start på veckan - glöm inte att klä dig ordentligt om du ska ut! 

Eder Lanttant - Mickan Thor




4 kommentarer:

  1. Ärtsoppa är extra gott nu i kylan, tycker jag. Den är egentligen lättlagad om man planerar i tid.Här är det äntligen lite mildare ute.Otroligt vackra färger på äggen!
    De behöver inte målas till påsk.
    Kram / Sivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad brukar du ha för kött i din ärtsoppa Sivan? Det står rimmat fläsk på kartongen men jag har inte det hemma så jag undrar om det finns några andra alternativ :-)

      Radera
  2. De senaste gångerna har jag haft i fläsklägg.
    Jag har kokat efter ett recept från en blogg: Smaskens.nu från 15 okt. 2010. Den ska kokar läänge och bli så himla god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det blev lite felstavningar!

      Radera