måndag 4 november 2019

En hederlig Sönndassmedda!

I lördags fick vi för oss att bjuda klanen på en gammal hederlig söndagsmiddag. Inför middagstillfället  tjuvstartade jag med lite adventskänsla inomhus, inte i några fönster vilket alltid upplevs provocerande mot vän av ordning och starkt traditionsrotad.

Men här inne tjuvstartar jag alltid med Staffanstaken på buffébänken. I år står den kringgärdad av 14 oöppnade flaskor av Blossas Årgångsglögg. En stjärna tänder jag också borta på farmors skänk mot väggen, inte heller den synlig utifrån utan bara mysfaktor för oss i huset. Så jag jag ju mitt vackra julträd också men det tjuvstartade jag med redan den helgen då vi höstade in allt i trädgården - en ren överlevnadsstrategi från min sida alltså....

Redan på lördagen brynte vi en nötstek och en skinkstek som därefter sakta puttrat i omfångsrik buljong med massor av smakliga gottigheter och kryddor i sky.

En hederlig Sönndassmedda är i vår mening stek, gräddsås, kokepärer, kokt blomkål och kokta grönsaker. De goda morötterna från vårt land rev vi bara så dess goda smak vidhålls. Jag gjorde också gammal hederlig pressgurka och gjorde även farinsockerglaserade steklökar.
Till förrätt serverade vi räkglas, gott och enkelt.

Ines och Lowisa kom först. Ines blev satt på golvet och hundarna, som älskar henne, blev minst sagt närgångna, kollar så härliga miner hon har på bilderna. Till slut räddade mormor henne från närgångenheten. Sen var Ines med morfar och tände i vedspisen. Så småningom ramlade de in en efter en tills hela klanen var samlad för en redi söndassmedda.

Kaffe, kladdkaka, glass och frukt avrundande måltiden. Till slut sa Ines:

- Hej då Måmå och Måfa!



















Lillafarmor hjälper sitt yngsta barnbarnsbarn att gå - så fint att få se och uppleva!










Några matlåder bidde det också....

Hej då Måmå o Måfa



1 kommentar:

  1. Precis,så brukar vi göra med våra arvingar!!De yngre gör inte sådan mat,
    så här (i alla fall) uppskattas dessa
    middagar verkligen!! Så mysigt ni hade
    det, man blir ju hungrig av att titta
    på er goda mat.Sååå... välkomnad lilla
    Ines blev, söta hundar och söt Ines, som
    fick en promenad med "goa" gammelfarmor!!
    Idag har "Gubben" din sopat vår gata ren
    och fin!! Tack Göran!! Gråtunga kramar/M.

    SvaraRadera