måndag 20 mars 2017

Återuppväcka lystnad

Under de mönne fågelmatsbehållarna ligger på backen ett par decimeter tjockt täcke av frön och skal. Där spekar koltrastar, gulsparvar, pilfinkar, gråsparvar och en och annan bofink faktiskt. Uppe i träden och grenverken sitter domherrar och domfruar, blåmesar, talgoxar, entita, två hackspettar, stenknäck, kajor och skator.

Än är de inte så många. De har inte mornat sig fullt ut och dagen är heller inte ännu helt ljus. Men de mest begivna är redan framme vid restaurangen och förser sig av den förplägnad som där bjuds i form av olika fröer, nötter och talg.

När man, som jag, börjar arbeta tidigt och sänt iväg flera mejl med frågor, förslag och andra ärenden, långt innan gryningen, ja då börjar men bli otålig och tänker lite överilat och irriterat: ”Men varför svarar inte folk??? Det är ju flera timmar sen jag skickade mitt brev”.

Men så glider min blick ned i hörnet på datorns skärm och där visar siffrorna att klockan är 07.09. Hm, tänker jag då, genast lite förbindligare; ”Okej då, kanske har de flesta människor, företag, myndigheter och redaktioner inte börjat jobba ännu.”

Arbetet med min tillkommande skrivkammare har stått helt still i flera veckor ty andra saker har hänt i vår familj och vår tillvaro som tagit all vår tid och kraft i anspråk. Det gör ingenting, om saker ska bli riktigt bra bör de ibland processas och skyndas långsamt. Inte alltid men i det här fallet tror jag det. Jag vill ju så otroligt gärna att vi ska få till en atmosfär där uppe i skrivkammaren så att jag trivs. Tycker om att vara där. Vistas där. Så pass att jag kan vara kreativ och att jag kan känna skaparkraft och skrivarflöde där i kammaren. Jag hoppas. Men är inte säker.

Jag har inte skapat ett endaste dugg där uppe sedan de många jobbiga veckorna i somras då jag satt där uppe från morgon till kväll och färdigställde boken Mickans Bakglädje bakom en tjock svart rullgardin medan sommaren och livet pågick där utanför – men det hann jag inte ta del av. Kunde inte. Fick inte. Ty det var alltför mycket arbete som kvarstod innan deadline som redan var framflyttad och därför obeveklig.

Hua, det var en jobbig tid och min skrivarglädje och skaparglädje och göra-bok-lystnad fick sig en sådan törn, ett sådant avbräck att jag ännu inte återfått något av dem. Varken skrivarglädjen. Skaparglädjen eller göra-bok-lystnaden.

Men jag hoppas och tror att våren och allt vad den för med sig i form av livskraft, växtkraft, ljus, värme, grönska, liv och glädje ska göra underverk med mig, i mig, runt mig. Att jag ska genomgå en slags metamorfos och bli begiven igen. På att skriva och skapa och återfå lusten och suget efter att göra en ny bok…

Bjuder dig idag på några bilder som jag tog i morse ute på trappen. Den uppmärksamme kan redan där ute på trappen se att ”här bor någon som gör vad man kan för att få till de rätta vårkänslorna”.
Jo, för det är ju det där med metamorfosen. Den kommer inte av sig själv utan jag måste själv aktivt vara med och skapa förutsättningarna för att återfå, återuppväcka ett harmoniskt, kreativt och skaparlystet inre.

En välkomnande korg med pärlhyacinter, narcisser, murgröna och en liten dekoration i form av en citronfjäril är en god start - även om Dagny verkar vilja äta upp liljorna…







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar