lördag 15 oktober 2016

Stilla morgon i stugan



Stilla morgon här i stugan idag. Som jag älskar - och behöver!

Men livets och tillvarons förehavanden tarvar sitt och ofta får det ske på bekostnad av de stilla morgnarna med plats och tystnad för tankar och funderingar.

Fast just idag är morgonen stilla.

Här är inga ljud förutom vedspisens sprittande och knaster.

Ingen radio. Ingen teve. Ingen musik. Här är inga elektriska ljuskällor. Bara levande ljus och elden i vedspisen med öppen lucka så jag kan se hur lågorna flämtar och drar sig bakåt, inåt och upp över bakugnens valv.

Ett tu tre kommer små små mjuka tassar och sätter sig på min fot och tigger lite av matmors tid och kärlek. Detta delar jag så gärna med mig av till de små kattungarna. Men de har mycket spring i benen och vill snart vidare på nya spralliga upptåg och med ett leende låter jag dem springa vidare.

Dagen gryr utanför fönstret, bak skimrande ljuslyktor intill cyklamen i samma nyans.

Vindarna är intensiva, högljudda, talar med all önskvärd tydlighet om att det är hösten som regerar här i nejden.

Köket ligger inte längre i samma gråa töcken, gryningsljuset får nattens skuggor att fly bort över ängar och åkrar.

Dagen har börjat och jag tar, lika beredvilligt som tacksamt, emot den med öppen tillitsfull famn - hoppas och tror att du gör detsamma !?

Morgonkramar från Kärr!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar