fredag 28 november 2014

Pantertanter

Igår var jag i kulturens finsalonger. Jag var på SPIRA i Jönköping. Har aldrig varit där förr - däremot kört förbi några tusen gånger. Typ.

Det var WINNET, kvinnligt resurscentra som firade 20 årsjubileum. Men redan några år dessförinnan, just i kampen för att skapa kvinnliga resurscenta över landet, möttes bland annat jag och Maud Olofsson på barrikaderna.



Vi kämpade då (liksom nu) för en levande landsbygd och för jämlikehet, för att lyfta och stärka alla företagsamma, kreativa, eldsjälsutrustade och utvecklingsbegivna kvinnor, inte minst på landsbygden. För att fler kvinnor skulle få utvecklas som de entreprenörer som många av oss är.

För närmare 25 år sedan var Maud här på gården och tittade på min ateljé som vi byggde i gamla sädesmagasinet - en satsning som var ett resultat av de många olika microstöd och annat som vår kamp, och inte minst Maud som i början på nittiotalet blev politisk sakkunnig hos Börje Hörnlund, ledde till.

Igår möttes vi igen, flera av oss som var på barrikaderna och vi är ju ännu lite grann på barrikaderna även om vi numera är litet av "pantertanter" istället för "unga rebeller"...

Men starka är vi ännu. Och VILL vill vi ännu.

På jubileumsfesten höll Maud en föreläsning och efter Afternoon tea var det min tur att föreläsa inför en hel hög med kvinnor och en mycket liten hög med män.

Efteråt signerade Maud sin bok "Jag är den jag är" och jag signerade mina fyra.

Det var en fin eftermiddag. Många känslor. Man blir så påtagligt medveten om hur oförutsägbart livet är och hur lite vi vet om framtiden. Inte kunde väl varken jag eller Maud ana hur våra liv skulle gestalta sig, då för 20-25 år sedan...

Men igår stod vi i alla fall i det fina kulturhuset SPIRA, sida vid sida, och signerade våra böcker.

Pantertanterna...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar