torsdag 4 september 2014

Tänkvärt om händer...



Det doftar alltid lite av den hand som skänker bort rosor ...


* * *

Det dåliga medlet i den gode mannens hand, är bättre än det goda medlet i den dålige mannens hand ...

* * * 

Det finns så kloka gamla ordspråk som säger väldigt mycket. Dessa två, som båda handlar om händer, är kinesiska ordspråk.

De säger så mycket om oss själva, om vårt inre, om vårt sätt och sinne, om vårt sätt att bemöta vår omvärld, människor och djur omkring oss. Om vi har händer som vill gott, händer med omsorg och kärlek, även om de inte är rika på ting.

Ersätt sedan handen med ditt hjärta. Det är gott att vara varm och generös i hjärtat. Att ha ett hjärta som vill gott. Ett hjärta med omsorg och kärlek.

Generösa händer och ett uppriktigt sinne är tiotusenfalt mer att föredra än giriga händer och falska sinnelag...

Tro mig...


2 kommentarer:

  1. Så vackert om händer kopplat till hjärtat. Jag ser framför mig när jag stryker en gammal människa på kinden och kanske lockar fram ett leende, eller kliar en kelen katt under hakan. Det är lycka!

    SvaraRadera
  2. Mona, så lika vi tänker! Jag var hemsamarit i min ungdom och blev då redan "betagen" i gamla människor och deras livsbestrukna anletsdrag och plirande ögon. Så jag tycker mycket om din tanke att stryka kinder och klia mjuka kissar. Allt är fint så länge våra händer är vänliga och har ärligt uppsåt... Kram om dig Mona!

    SvaraRadera