lördag 10 december 2016

Tranås o Nävelsjö

Ännu en vargtimme där endast husmor är vaken. Eller, nej, fel förresten, det är fem pigga och nyss nödiga hungriga valpar som också är vakna.



Katten Randis väckte mig vid tresnåret och ville ut. Då hör valparna att man går i trappan, som knakar och knarrar som brukligt är i gamla lanthus. Sen drar kanonaden av valpgråt igång, det hela har en mångfald av olika läten men budskapet är detsamma – SLÄPP UT OSS!

Mamma hund låter, smått motvilligt, skocken uthungrade valpar komma till. Oftast står hon och diar dem men nu satte jag mig bredvid och la henne ned medan jag berättade hur duktig hon är, småpratade med henne medan jag smekte henne, och då fick de dia medan hon låg på rygg. De är ju så stora nu att de knappt får plats vid juvret.

Jag sitter just nu och tittar på en jättefin, verkligen jättefin, julgrupp jag fick igår i gåva av min förläggare Eva. Sådan värme och vänlighet hon visar mig. Oss. Fast ska sanningen fram så satt hon helt stilla på golvet i den timme hon var här och bara VAR. Satt där med sovande valpar i sitt knä, på sina ben och någon i famnen. Vi sa inte så mycket till varandra. En skön tystnad. Vi har båda en sådan intuitiv närhet till djur. Den kärleken förenar oss på djupet.

Nu står den vackra julgruppen här så fint på köksbänken. En köksbänk som ännu en gång bytte skepnad. Nu blev det vita inslag i det tidigare grå och svarta, som innan dess var grått och cerise. Nu är det alltså vitt. Så stilfullt. Stillsamt. Behagligt att vila ögonen på.

Eva kom hit igår för att leverera fler böcker till mig, ty både idag och i morgon söndag är jag ute på olika bokevent och, förhoppningsvis, säljer många Mickanböcker som kanske ska ges till någon som en illuster julklapp?

Idag är jag i Tranås, på Önska bosättningen och Ugglan i Tranås, där finns jag mellan klockan 11 – 13. Är du i krokarna så kom in så ger vi varandra en varm Julakram!

I morgon är jag i Nävelsjö Bygdegård där vi har en jättemysig julmarknad mellan klockan 14 – 18 med ett förbluffande stort utbud av mat och delikatesser, hantverk och pynt, stickat och bakat, kransar och krumelurer, kaffeservering och lotterier. Supermysigt.

Hoppas vi ses!

Men först borde jag nog försöka få lite vila så att jag orkar hålla igång …

Puss o Kram! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar