tisdag 14 december 2010

Gonattosovgott...


Efter nästan en dag borta från gården och efter att ha befunnit mig i julhandelsvimlet är jag mer förvirrad än vanligt.

Det första jag gjorde ikväll när jag kom hem efter det mödosamma, och förfärligt kostsamma, besöket i Residensstaden var att släppa ut alla hundarna och ta en sväng ute, fylla på alla fågelutfodringsplatserna, ta in hästarna och göra kväll i fähuset. Sen bar jag hö och kraftfoder ut till rådjurens utfodringsplats. Senare i natt, när jag förvägras vara i sömnens rofyllda landskap, kommer jag stå i sovkammarfönstret för att i halvmånens sken betrakta siluetterna av de ätande rådjuren.

Jag och hundarna var just ute på kvällskissrunda och det kändes rasande kallt! Termometern visade dock inte mer än tolv minus men det känns faktiskt kallare.

Har tänt en liten nattbrasa i pannan och vedspisen har matats med kvällens sista vedträn. I dess sköna sprak och värme ligger kissungen skönt ihopkrupen i sitt älskade servettställ och låter ännu en decembernatt famna gård och nejd.

Nu ska även jag krypa till kojs.

Gonattosovgott!

(Jodå, jag kom ihåg att släcka ljusen!)

2 kommentarer:

  1. Sicken gullig katt!
    Marianne i Askeryd

    SvaraRadera
  2. Så jättefin bild, och kissen är jättesöt! =)
    Den lilla beundrarinnan! <3

    SvaraRadera