tisdag 27 april 2010

Visan i var skatas mun?

Måhända är det visan "Litet bo jag sätta vill..." som skatorna kraxar medan de sysslar med sina, till synes, oavbrutna bosättarbestyr?













Litet bo jag sätta vill
Gård med trädgårdstäppa till
Liten åker till att grava
Vill jag uppå landet hava
Huset utan vank och brist
Fyra rum och förstukvist

Ladugården lagom stor
Åtta får och fyra kor
Gris i stian, häst i stallet
Liten kvarn vid vattenfallet
Och vid bryggan ner vid strand
Liten båt att ro ibland

Gröna ängar gödda fält
Allting så ordentligt ställt
Harvad åker raka diken
Vacker utsikt ut åt viken
Och så långt man skönja kan
Berg och holmar om varann

Dito vill jag ha ännu
En för söt och hygglig fru
Men hos flickorna jag tycker
Ej om flärd och bjäfs och nycker
Är hon flärdfull vill jag ha
Hellre korgen än få ja

Frun bör vara hör ni det
Mera magerlagd än fet
Glad och vänlig from i seder
Nådigt jag mig undanbeder
En som schaffsar utan ro
Ut och in på kippad sko

Ingen ödslighet får rå
En grin-olle i var vrå
Önskar snart vid pappas sida
Vagn att åka käpp att rida
Pappershatt trumpet och kort
Tupp som värper immerfort

Vad skall mer jag hitta på
Litet bokskåp i en vrå
Mor om kvälla iordningställer
Aftonvard och läsning eller
Sitter mor och jag i lag
Liten visa sjunger jag

Trevnad skall bli vardagsgäst
Lögn och skvaller blir vår pest
Öppen sanning föra ordet
Varmt i hjärtat gott på bordet
Dörren öppen för var vän
Stängs för flärdfull blott igen

Sådant bo jag sätta vill
Bums när kassan räcker till
Men hur skall väl kassan ökas
I vad värv skall lyckan sökas
Kanske sitter hon uti
Något utländskt lotteri
Lyrikern och skalden Elias Sehlstedt föddes 1808 i Härnösand och dog 1874 i Stockholm (av alla ställen!). Han, liksom jag, verkar sätta sin kärlek, tillit och längtan till livet på landet.

En riktigt fin visa om det inte vore för den där strofen om magerlagd fru...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar