onsdag 20 januari 2021

Jag är som katten...

 


Tänker att jag är som katten. Som en skadad katt. Ligger ihopkrupen. Ligger still. Väntar ut tiden. Slickar mina själsliga sår. Förnimmer ingen ork. Ingen lust. Ingen kraft. Ingen vilja inom mig. Ingen livsenergi. Inte ens livslust. Tokigt men sant.

Ibland sträcker jag på mig under täcket men drar sedan genast upp benen igen och lägger mig åter i fosterställning. Kryper ihop. Ligger alltid på min högra sida. Hittar en skön ställning att fortsätta vila på. Blundar. Vill bara sova vidare.

Vill inte stiga upp. Inte möta dagen. Vill helst inte röra mig alls. Ligger alldeles still under mitt tungtäcke. På Husfars sida av sängen ligger Mini, Dagny, Katten Spöket och Randis. Det känns lugnande med de sovande djuren intill. Inger en slags trygghet. Gemenskap. Visar att jag inte är ensam. Även om jag känner mig ganska ensam.

Ibland öppnar jag ögonen och kisar försiktigt ut genom fönstret. Ser snön falla lite på diagonalen norrifrån. Den har pudrat cypressen alldeles vit på den sida som vetter mot norr. Kragen skaver och knarrar. Nacken värker. Själen blöder. Jag kniper genast ihop ögonen igen, kryper om möjligt ihop än mer. Känner ett par tårar tränga ut ur ögonvrån. Låter dem rinna. Ligger alldeles stilla.  

Tänker att jag är som katten. Som en skadad katt. Ligger ihopkrupen. Ligger still. Väntar ut tiden. Slickar mina själsliga sår. Förnimmer ingen ork. Ingen lust. Ingen kraft. Ingen vilja inom mig. 

Men jag VET att någonstans finns detta inom mig. Måste bara frammana, identifiera och sedan klamra mig fast vid det. Vid de positiva känslorna. Orken. Lusten. Kraften. Viljan. Livsenergin.

Jag måste ju gå ner o tända i spisen. Ge djuren mat. Tända alla stearinljusen. Göra mina sjukgymnastiksövningar. Sätta mig på pallen framför vedspisens öppna bakugnslucka. Ta upp något ur frysarna och kanske börja på ett långkok. Kanske skriva några rader. Titta på foton. Lyssna på veckans nya Spotify-lista medan jag dammsuger köket som jag får göra om snart igen när Husfar kommit in med ny spisaved.

Det ska nog bli dag av denna dagen också. Jag får nog lämna tillvaron som skadad katt och återinträda i rollen som en lanttant med bruten nacke – och ganska brutet självförtroende likaså….

Fin onsdag!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar