onsdag 30 april 2014

Militär Medalj!?!


Livet är allt bra förunderligt!!! Å jag är glad som ett barn. Trots att jag sitter här bak mörkläggningsgardinen och staplar bokstäver och ord på varann om och om igen till mer eller mindre begripliga meningar och formuleringar…

Du milde! Jag ska föräras en militär medalj! JAG???

Som första journalist någonsin ska jag tilldelas Hemvärnets Bronsmedalj!

Så här skriver Hemvärnet i sin pressinbjudan; "Den 8 maj kommer personal ur 33. hemvärnsbataljon tilldelas medaljer för prestationer som görs utöver ordinarie uppgifter. En av dem är Mickan Thor som tilldelas medalj för de artiklar hon författade under förra årets krigsförbandsövning. En av få civila som tilldelats medaljen".

Och jag kommenterar så här:

"Oj, ja det var verkligen en stor överraskning, totalt otippat och oväntat. Men det känns fantastiskt roligt att få en sådan här jättefin och hedrande bekräftelse på min journalistik och bildsättning. Och med tanke på att artikelserien var min egen idé och som jag dessutom fick slåss för innan jag fick tidningsledningen med mig, så känns den här utmärkelsen alldeles speciell för mig, säger Mickan Thor som för en kort tid sedan lämnade uppdraget som ekonomireporter för att helt satsa på sin författarkarriär som succéstartat med inte mindre än fyra böcker under 2014."

Jaha, nu undrar ni kanske vad det är för artiklar vi pratar om. Jo, det var i höstas som jag var "embedded" reporter under Norra Smålands Bataljons stora krigsförbandsövning, KFÖ 2013 och därefter skrev ett flertal artiklar, bildsatta med mina egna fotografier, där jag skildrade hemvärnssoldatens roll och verksamhet ur dels ett ekonomiskt perspektiv och dels ur ett arbetsmarknadsperspektiv.

Reportageserien publicerades både analogt och digitalt länets dagspresstidningar samt i flera tidningar i Västra Götaland. Tydligen har man uppmärksammat detta rejält, jag vet att serien har visats på Försvarshögkvarteret och jag intervjuade både Rikshemvärnschefen och Försvarsministern men ändå... Inte trodde jag att den serien skulle resultera i någon medalj. Jag visste inte ens att man som journalist kunde belönas. Men så är jag också den första journalisten någonsin som tilldelas en medalj...


Ja du milde. Ni må tro att jag blev överrumplad och glodde länge på brevet som häromdagen damp ned i lådan med en inbjudan till Rådsmöte och middag i samband med att jag "med stor vördnad från Hemvärnet ska tilldelas Bronsmedaljen..."

Nu är jag så glad att jag öppnar min frodiga famn och kramar er alla mot min frodiga barm…

3 kommentarer:

  1. Grattis i massor, Mickan, vad kul =) Njut och sug åt dej och lägg det i skattkistan med ditt livs alla underbara positiva, härliga pärlor. Om det sen ngn dag skulle kännas tufft och jobbigt så plockar du fram pärlorna, minns och njuter. Kanske trär upp dom på tråd ;-) Solig Kram! Lena

    SvaraRadera
  2. hej vännen <3 ja...e`nte blir jag det minsta förvånad hörredu..för du är mycket duktig <3 stort grattis till dig från mariestad :-)

    SvaraRadera
  3. Anna och Lena, ni är väl för gulliga!!! Äsch, inte ska väl jag :-).
    Ja, det är skoj faktiskt, totalt totalt otippat men kul och hedrande förstås :-). Hoppas, önskar och vill tro att allt är bra med er båda och alla de era fina?!?. Puss på er ifrå smålandsskogen

    SvaraRadera