måndag 28 december 2020

Sorg o Glädje - hand i hand...



Ensam hemma idag. Lite ledsen. Går och pysslar lite med sådant jag orkar med mina goa hundar och katter som sällskap. Bytt lite på min köksbänk som jag vilar ögonen på mest hela dagarna, ja ibland nätterna också. Nu har jag plockat bort det röda och ersatt med vita arrangemang och blomster. Ler lite när jag tittar på var sak som står på bänken. För nästan allt fint där på min bänk har jag fått.

Den jättestora gruppen med vita orkidéer har jag fått av min äldre bror Magnus och hans Tina. Den lilla vita ulltomten jag satt i gruppen har jag fått av Dottir Lowisa. Den stora glasskålen i mitten, 5 Liter ERNST, fick jag när jag fyllde 50 av min vän Cecilia Hjort Atler och hennes Olle. Ledljusen som står i sanden i Ernstkrukan fick jag av Husfar just innan jul i år.

Den stora vita krukan med den vackra vita azalean har jag fått av våra vänner och grannar Ingmari och Rune i Hjerkanstorp. Tavlan på väggen som föreställer en frodig och färgglad kvinna som sitter på ett moln och läser böcker, den har min vän Lotta målat till mig och kom och överraskade mig en sensommardag!!!

Den digra högen med Julkort har massor av vänner sänt oss med tillönskan om en fin julhögtid och god bättring. CD-skivan fick jag häromdagen i ett litet paket av min ungdomsvän Ninna tillsammans med ett vackert och personligt brev. Så fin gest, så fin skiva, till och med signerad av sångerskan själv, Py Bäckman. Titeln är så vacker: ”Sånger från jorden till himmelen”. Många tänkvärda texter som berör själ och hjärta.

Och så ligger där ju också den lilla värmekudden som den underbart snälle generöse omtänksamme lille granngossen Edvin Bergholm själv har gjort och som häromkvällen kom hit till mig med den och sa att han hoppades den skulle kunna lindra värken i min nacke. Nu börjar tårarna rinna igen. Jag är så oerhört rörd över den fina gesten från Edvin.

Jag är så otroligt rörd och känner sådan ödmjukhet över alla fina gester, omtankar, all kärlek, alla kort, alla hälsningar, alla gåvor, alla blommor, alla julkort, brev, påhälsningar, telefonsamtal, musik, ja allt, allt, allt fint ni visar oss, både i vår sorg över Lillafarmor men också för Görans ryggskada och min olycka. Ni är fantastiska. Ni gör det värt att stiga upp om morgonen. Ni gör så att man orkar lyfta blicken. Ni gör hjärtat varmt och ger ljus i mörkret.

Fast jag bryter ihop ibland och blir ledsen och uppgiven så får ni mig att resa mig igen. Tack för att ni finns!

Och nu finns även ett Coronavaccin!!! Vi går mot ett bra 2021 tror jag!

(Och i morgon ska jag till ortopeden och röntgen – hoppas att det har gått på rätt håll med läkningen av nackkotornas frakturer. Det hoppas jag innerligt!)

God fortsättning på jul och nyårshelgen önskar katter, hundar och gammtantan <3

Och igen – tack för att just du finns och är min vän!

2 kommentarer:

  1. Lycka till i morgon! Ja visst kommer nästa år att bli ett bra år. God fortsättning önskar Sivan

    SvaraRadera
  2. Kommer att gå bra i morgon!!! (jag kommer hålla tummarna)Så mycket härligt fint du har
    på din bänk.Det är du som ska ha Tack som
    vill vara min och alla andras vän!!!
    Är nog sant att sorg och glädje följs åt!!
    Ha nu en fin måndagskväll!!/Kram Monica

    SvaraRadera