onsdag 20 maj 2020

Hemmakontor i coronatid

Gomorrhår! Hoppas du har vaknat på rätt sida idag enna soliga majmorgon? Ute är det underbara dofter av nyslaget gräs och doftande hägg, sjungande våryra fåglar och apelträd i knopp som präglar min första lilla rastrunda av tant och hundar.

Som en liten del av den utbildning jag går om att Kulturella och Kreativa Näringar ska digitalisera våra verksamheter och finna nya sätt att kommersialisera vårt utbud eftersom alla fysiska framträdanden och föreläsningar mm är inställda pga pandemin, är att tänka på hemmakontoret. Att förbättra miljön i hemmakontoret eftersom man ju nu tillbringar mycket tid där.

Jag tog först bilder på skrivkammaren/kontoret uppepp där jag har ett stort rymligt ljust kontor/skrivkammare på övervåningen där jag ofta arbetar, speciellt med foton.





Men då denna utbildning kräver att man är bunden vid skärmen så många timmar har jag valt att göra köket till mitt hemmakontor.

Här kan jag lättare släppa ut och in katter och hundar. Smeka och uppmuntra dem när de tycker att jag är alldeles för tråkigt som sitter vid datorn så länge. Jag har nära till kylskåp och skafferi, till kaffebryggare och vattenkran.

Jag vinnlägger mig om att skapa mys omkring mig för att jag ska känna trygghet och harmoni för att prestera bättre och koncentrera mig bättre.

Vedspisens sprakande skänker inte bara hemtrevnad utan även skön värme. Köket har två fönster, ett åt öster och ett åt söder vilket gör att jag har god koll ut över gården, något som också gör mig lugn. Ser jag att hönsligan är på väg att komma för att speka och sprätta runt i mina land kan jag snabbt stänga av videon och göra en rusch ut och schasa ned tuppar och höns ned bak lagårn igen 😊.

Jag har fyra hjälpmedel i mitt hemmakontor.
1. Datorn vi kommunicerar i, den står högt på några rejäla trädgårdsböcker för att mildra exponeringen av mina dubbelhakor…
2. Ytterligare en laptop för sökningar och för att kunna besvara eventuellt akuta mejl eller förfrågningar.
3. Hederliga analoga hjälpmedel som penna och anteckningsblock
4. Mobilen där jag gör mina mentometeruppgifter.

Dessutom har jag alltid ett stort glas kallt vatten och ibland kaffe eller the. Jag har ett högt bord i köket så jag ömsom sitter och ömsom står när jag jobbar.

Detta fungerar bra för mig som hemmakontor. Mer än bra faktiskt...






1 kommentar:

  1. Verkligen bra påtänkt att förlägga kontoret
    i köket(ditt är ju såå... mysigt oxå)där du kan ha uppsikt över det hela!!! Lycka till med kursen och allt annat som du pysslar
    med!!! Karantänkram/ Monica.

    SvaraRadera