lördag 4 april 2020

NATTSUDD i OROSTID


Jag, i likhet med så många andra, far så illa av allt fruktansvärt, skrämmande och okontrollerbart som sker i detta nu. Jag själv får ångest i magen, blir kapslad i rädsla och oro och brister ut i gråt bara sådär, än här, än där. Det bästa är att ta med sig djuren ut och vandra i skogen. En runda i naturen bland sol, skuggor, vindar, dofter, fågelkvitter, kråkskränande, mossor, fjolårsgräs och några spirande gröna strån här och var.
Så pratar katter och hundar med mig och jag böjer mig ned allt som oftast och får förmånen att klappa dem, att med mina handskbeklädda händer få smeka dem från huvudet, över ryggen, till svansroten och upp längs svansen medan de kurrar, pratar och suckar belåtet tillbaka.
Ibland sätter jag mig på en stubbe och vänder ansiktet mot solen, försöker närmast desperat lapa energier och D-vitamin. Försöker också, kanske ännu mer desperat, fånga styrka, mod, och framtidstro i solstrålarnas styrka.
Men nu är klockan halv tre på natten och här sitter jag och Husfar på varsin sida om vår lilla köksö. Han käkar flingor o tar en kaffe. Jag, som varit uppe sen 01.22 har ätit uppvärmda rester av ärtor, torsk och potatis. Tiden är ur led. Nästan så att livet självt känns så.  
Nu åker Husfar till sin syssla för Stadens folk som inte vill trampa i vare sig snö eller grus. Själv ska jag nog jobba med foton ett par timmar.
Varm hoppingivande kram till er alla!
Låt oss hålla oss ovan vattenytan…
Natthälsningar från oss i Kärr.

1 kommentar:

  1. Ja, Mickan nu börjar man undra hur det här
    ska sluta.Både W och jag tillhör risk-
    gruppen och får hålla oss hemma. Då är det
    tur man har bilen(många som inte har!!)
    så man kan ta en liten utflykt. Igår gick
    resan på småvägar till Nävelsjö, där jag
    hittade årets första tussilago!!! YES!!!
    Lite glädje som gör så mycket!!!
    Sen kommer vi till nästa glädjeämne,och
    det är Du!!! Se dina härliga bilder från
    dina promenader, känns det som man går
    bredvid dej!!!Nej nu ska jag ut i solen
    och städa bilen!! Kram på dej/ Monica

    SvaraRadera