torsdag 24 oktober 2019

Några tankar en höstdag



Ett långt -V format sträck av skränande gäss korsar den blå hösthimlen. 

Doften av gödsel är tung, men behaglig. Hör hösten till. 

En hackspett jobbar träget och hackar ljudligt på en trädstam i närheten. 

Det knastrar under mina stövelbeklädda fötter där jag vandrar längs skogsvägen. 

Hundarna springer före mig, ystra och glada över att ha fått sin matte utanför dörren. 

Ungbjörkar bär ännu sina ockragula löv medan nästan alla andra övriga träd står med bara grenverk och kringgärdas av gulröda mattor på marken inunder sina kala trädkronor. 

Solen värmer. 

Jag kommer fram till en av våra många sittplatser ute i skogen, ställer korgen på marken, lyfter upp en filt ur korgen och breder ut på stocken, tar av mig jackan och vänder ansiktet mot värmen och ljuset. Vill tanka in värme och ljus i själ och sinne. Skingra vemod och mörker. 

Oktobermånaden går mot sitt slut. Sommartiden likaså. Dagen är generös. Det vill jag också vara. 

Älskar min plats på jorden. De dagar vi här får gå och vistas. 

En fin afton önskar jag dig.  

2 kommentarer:

  1. Tack för ett fint Lanttantskåseri av den gamla sorten som jag älskar.
    Trevlig Helg!
    Sivan

    SvaraRadera