lördag 6 oktober 2018

Mickan blir Rödluvan

Kära följare. Jag vet inte vad som hänt, men det känns nästan som har jag blivit manisk beträffande matlagning. Ägnar massor av tid (och pengar) åt det för tillfället.

Älskar att laga långkok, elda i spisen och fixa omkring här i köket. Oftast spelar jag musik, men ibland låter jag en ljudbok gå i bakgrunden.

Tror att detta kanske är ett sätt för mig att fly bort från den höstdeppighet som gärna vill lägra mig vid den här tiden på året.

Grejen är bara den att vi två, Göran och jag, inte äter så mycket mat. Så - jag ger bort mat till släkt, vänner och grannar.

Nu får ni följa med när jag förvandlades till Rödluvan där jag gick genom skogen med min korg med mat, inte till mormor men väl till goaste Johan och Mette i Rullaberg. Och, dessbättre, ingen Stora Stygg Varg dök upp under vägen.

Korgens innehåll är en stor (o jäkla tung) gjutjärnsgryta med en bön-, och linsgryta med ingefära och chili. Till korgens gåvor adderade jag min matbok Mickans Mat &n Glädje, en liten korg med några av gårdens ägg, ett par sorter goda bröd och lite extra chili och ingefära. Vem vet, kanske ville de ha i mer smaker?

Sen började vi gå. Tasspatrullen och jag. Följ med du också!

Rödluvan och hennes små följare.....

Åh vad gott det luktar - vad är det här i korgen egentligen?



















På kvällen började jag laga mat igen. Ett riktigt långkok på 1,5 kg högrev....

Med lite gott brytbröd till. Förstås.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar