lördag 23 september 2017

Matfrossa med snöpligt slut

GOMORRHÅR!

Måste bara berätta hur snöpligt slut gårdagens rotsaks- och grönsakstabberas fick.











Jag rensade ur skåp och skafferi för att tömma alla "gamla" grönsaker och rotfrukter innan ny proviant skulle stuvas in. Efter lite funderande bestämde jag mig för att göra två rätter. En ratatouille på aubergine, zucchini, paprikor, lök, tomater mm samt en stor härlig gryta som skulle räcka hela helgen.

Jag började med att fräsa purjo, gul lök, vitlök i olja. Spädde med vatten och grönsaksbuljong och sedan tillsatte jag mängder av goda rotfrukter, sötpotatis, rotselleri, morötter, kålrot, palsternacka, blomkål, blekselleri och röda och gröna linser.

På slutet rörde jag i blandade bönor och skulle nu bara toppa den fantastisk doftande härligheten med Ajvar relish. DÅ - stötte jag burken i kanten på grytan och den gick sönder, ett hål ungefär som en enkrona bildades och massa små glasflisor ramlade rätt ned i grytan. På en sekund var allt fördärvat.

Vilket antiklimax!

Klumpiga tanter borde inte få vistas i kök...

Trevlig lördag på er govänner

Till slut fick vi åtminstone njuta av en god ratatouille till getostgratinerade kantareller
slutet gott - allting gott

2 kommentarer:

  1. Maximal otur,men ibland händer det den bästa!!Det hände ju dej nu, men inte ofta,så tanten kan visst vara i köket!!
    Hoppas ni får en fin lördagskväll i
    Kärr och att maten smakade bra!!Monica

    SvaraRadera
  2. Fniss.... Tack för att du tror och tycker att jag kan vara i köket Monica! Det tröstar och värmer! Du är för skön! KRAM <3

    SvaraRadera