lördag 4 augusti 2012

2 minuter i innerträdgården...


I flera år har jag längtat efter en honungsros. För två år sedan gjorde jag slag i saken och investerade i nämnda ros.

O visst var det några blommor redan i fjol men det var inget mot i år då blomningen var gigantisk, precis så som jag drömt om.

Jodå, jag såg det. Om än lite i förbigående... För visst har jag flera gånger, visserligen smått disträ och splittrad, noterat ljuvlig ögonfröjd och fantastiska dofter när jag hastat förbi, antagligen på väg till eller från jobbet.

Men mer har det liksom inte blivit i detta stressens tidevarv.

Igår kväll då jag kom hem var solen ännu uppe och jag var glad o nöjd med livet i litet och stort. Nästan log lite, även om det stramade underligt...

Plötsligt insåg att jag inte på tider fotograferat trädgårdens fröjder.Gick därför resolut o greppade kameran för att ta ett par bilder, framför allt då på min honungsros som ju blommade så generöst.

Tji fick jag.

Den var för bövelen överblommad!!!

O jag hade missat allt detta!!! Bara för att jag rusar omkring i livet med allt och ingenting!

Stod en lång stund o fånglodde på den överblommade och vissna honungsrosen som räckte lång tunga åt mig, rent av talade till mig.

Den sa; Skyll dig själv käring! Du bara rusar förbi här som ett skållat troll utan att se fröjderna vi levererar och håller fram. Ha, där fick du!

Sant! Där fick jag! Eftertankens kranka blekhet...

Som en förlåtande gest mot såväl mitt samvete som mot trädgården lovade jag hänge mig fullkomligt åt dess ögonfröjd - i två minuter. Jag menar, kameran befann sig ju ändå i näven...

Tänkte i min försonande sinnesstämning; Okej, nu gör jag två minuters fotograferande från ett och samma ställe, från platsen där jag står o snopen glor på den överblommade honungsrosen. I innerträdgården mellan pergolan och lilleporten.

Sagt och gjort.

O nu ser jag ju faktiskt, att trots att honungsrosen är överblommad finns det en hel del ögonfägnad i innerträdgården.

Inser att den är värd väsentligt mer än ynka två minuter.

Hm, få se om jag hinner hem tidigare ikväll, i så fall kanske...

Men nä, antagligen inte...

Hur som helst - här är i alla fall två minuter i innerträdgården!



















4 kommentarer:

  1. Det här va verkligen njutbart bläddder minsann, en prunkande idyll. Hoppas du får komma hem i tid ikväll.

    SvaraRadera
  2. Så underbart det var att få titta in hos dig...
    Tack för ditt mail, jag ska besvara det :)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tack Anna Tobias o Maria för att ni seglat in o hojtat till med glada tillrop och rara kommentarer. Alltid lika roligt!!! Fortsatt fin (höstlik) sommar önskar jag er! /Kramickan

    SvaraRadera
  4. Oh så vackert! Precis som vanligt alltså....där ligger Gårdby verkligen i lä! Kramis

    SvaraRadera