lördag 11 februari 2017

KalasFörberedelser

Helgmålsringningen från kyrkklockorna har ebbat ut efter att de genljudit Nävelsjös socken. Man borde således ta vila. Men i morgon stundar kalas och tant här i huset har fullt upp som kalaskokerska.

En stor kastrull med ett visst innehåll står utomhus, jag har rafsat samman massor av snö mot den för att påskynda avkylningen. En annan form står på vedspisen, som nu är kall, med tre lager folie runt sig och en tredje maträtt ligger och drar i dubbla påsar.

En jättegryta är utburen på balkongen där den får stå i skydd från allsköns förvetna och hungriga djur, och det är den gryta som innehåller själva basen till morgondagens middag. I skafferiet ligger allsköns detaljer som jag inte kan börja tillaga och förädla förrän i morgon för dess bästa spänst.

Talar jag i gåtor? Nja, det är inte avsiktligt men vi har en liten tävlan inom familjen att på förhand försöka gissa vilken mat som kommer serveras på kalasen. Det är faktiskt ganska roligt. Ibland lyckas man träffa rätt men påfallande ofta så lyckas vi inte, ty den familj i klanen som håller kalas är oftast väldans påhittiga och gör rätter som man inte alltid har förväntat sig.



LillDräng och Husfar har slappat vid teven och tittat på ett par filmer som LillDräng själv hade med sig hit. Nu sitter LillDräng, storförtjust, vid min nya dator och skärm och spelar medan Husfar sanerar sig och förhoppningsvis får jag snart lite hjälp av honom här i köket i afton.

Jag behöver inte bli uttråkad, dock, ty katterna visar så stolta upp sina akrobatiska färdigheter för mig.






Önskar er alla en härlig löddasafftån!

Puss 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar