söndag 29 januari 2017

Söndagsröj

Sätter mig just nu en stund nu.
Söndagsstädat.
Tvättat.
Röjt.
Är värd en paus.
Behöver en paus.










Försökt bringa reda i misären som råder i vårt hem. Inte bara valpars fel. Dock. Men det är ibland svårt att hinna med och städa i kölvattnet efter deras framfart, hualigen sån röra, sån misär som uppstår på bara ett par, tre dagar med ”fri lek” i huset.

Bytt lite textilier till litet ljusare sådana. Lite mer färg. Tog fram en annan vas till några tulpaner. La fram några mjuka plädar. Tvättat golven med gulsåpa och grönsåpa. Ska inte säga att jag skurat golven, ty då far jag med falskt vittnesbörd, och det vill jag inte.

Fyllt på mat till våra mönne fåglar. Räknat dem också ty det är ju fågelräknarhelg denna helg. Har räknehjälp från ovan. Öh. Nja, han vill nog mest decimera antalet fåglar, den gode Oscar.

Nu har valparna somnat. Trötta efter all lek och bus idag. Snart hoppas jag att även jag sover…

Har gjort en förrätt på lite som fanns i vår kyl, räkor, lax, hårdkokt ägg, rödlök, dill och en skvätt grädde och så in i ugnen. Där, i ugnen, står redan dryga kilot tjocka revben som vi då och då penslar med en ihoparörd marinad av kryddor, honung, smör och soja. Snart ska ett fat hasselbackspotatis sättas in i ugnen likaså. Hastigt uppkokta mjälla vaxbönor blir det till detta.

Så eldar jag stumpljus. I mängd och parti. Har alltså lite sumpamässa....

Tja, så har vi det här i vårt påvra hem, vi överlever nog även denna sista januarisöndag uti nådens år 2017…

Fortsatt trevlig söndagskväll önskar jag dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar