söndag 10 april 2016

Poetisk morgonstund...

En bedårande aprilmorgon. Solen glöder. Lyckopölen ligger stilla och blank. grannens timmervältor speglar sig däri.

Nattfrosten har skänkt accentuerande vita kanter på vårlökens skirt gröna blad.

Starar och trastar i våryr högform sjunger, pratar, kvittrar i omgivande lövängar.

Huskatterna tittar förväntansfullt men lugnt och tillitsfullt på mig eftersom de är förvissade om att Husmor snart ordnar med morgonvard åt dem.

Gammelhunden Alfons snarkar vid mina fötter.

Kaffet har bryggts färdigt och sprider lockande dofter i hela köket. Jag hoppas att dofterna virvlande söker sig uppför trappan, letar sig in i sovkammarn och kittlar Husfars väderkorn så jag får nöjet att ta en kopp morgonkaffe med mitt livs mittpunkt kring vars axel allt kretsar.

Känner frid och lugn i hjärtat, tillförsikt för dagen som bräcktes varsamt och vackert med hjälp av en generös vårsol som dansade fram över nattfrusna marker.

Önskar er alla fina vänner en riktigt fin, värdefull och minnesvärd dag – ta vara på alla små och stora guldkorn, stoppa in dem i minnets vida kartotek där de blir en oersättlig skatt att botanisera i den gåtfulla framtid som är vår…

Morgonpuss,

Er Mickan 

4 kommentarer:

  1. Va, vackert du skriver, denna underbara söndagsmorgon!
    Kram från Siv

    SvaraRadera
  2. TACK! för den fina energi du ger oss med dina underbara beskrivningar av din fantastiska vardag. Jag förstår att dina djur tyr sig till dig med den värme och kärlek du utstrålar. Avundsjuk då jag förvisso bor på landet, men ej har möjlighet att ha djur som du.Kram du underbara människa!//TY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så fint skrivet av dig TY!!!!! Blir glad och varm av dina rader! Vårkram!
      /Mickan

      Radera