fredag 26 februari 2016

Musse blir Mickan




Det brummar i kaffebryggaren medan dess heta vatten rinner ned över de malda kaffebönorna. Knakar och krasar borta på bänken när katterna krossar torrfodret mellan sina vassa tänder. Ett och annat knaster hörs från vedspisens eld.

Klick klick klick låter det om Alfons tassar när han går förbi mig för att utforska om Husmor lagt i frukost i matskålen ännu. När han upptäcker att så inte är fallet, lägger han sig demonstrativt framför skålarna, suckar tungt och lägger ned ett ledset huvud mellan framtassarna.

Jag suckar jag med, reser mig och hämtar hundmat i skafferiet och häller upp i skålarna. Maten landar med ett vasst klingande ljud i den rostfria stora matskålen medan det landar mjukare och dovare i Minis lilla skål av tjockt porslin.

Fåglarna kvittrar redan ihärdigt eftersom ljuset snart omfamnat båd stuga och gård.

Jag ler vid minnet av morgonrundan häromdagen. Vi, alltså jag och ett helt gäng djur, gick upp emot Fällan i ett snöfall av mjuka runda flingor. En korp kraxar ljudligt bortåt mossen. Det karaktäristiska ljudet av en flygande hackspett hörs ovan Stora Gubbalyckan.

Snöfallet ändrar karaktär och blir vass, stickig. Blenda och Mini visar plötsligt intresse för den risiga granen just vid inköret till Bläsens hage, alldeles intill diket. Jag stannar och tittar uppmärksamt in i granen. Och jodå, strax ser jag hur inte bara en ekorre utan två, klättrar uppåt i granen med rasslande ljud då deras vassa gripklor tränger in i barken medan de lika skickligt som smidigt kilar upp längs granens stam. Plötsligt verkar en av dem finna sig trygg och nöjd med avståndet han tillryggalagt mellan sig och oss för han sätter sig helt sonika på en gren och tittar ner på oss. Verkar nästan flina lite.

Han är inte den enda! Jag flinar jag med, tänker givetvis på Julaftonens högtidsprogram klockan 15 då Piff och Puff följt med i den lilla julgranen som Musse och Pluto varit ute och huggit. Fast i det här morgonscenariot har granen förbytts till en gammal och gigantisk sådan, Musse är ersatt med två små vita hundar och i Plutos roll finner vi istället en trind Husmor som lyckligt står och ler från öra till öra…

Ha en härlig fredag alla ni godingar!

Mickan

2 kommentarer:

  1. Vi har alltid ekorrar som bor i fågelholkarna och så kilar dom in i mellantaket i uthuset. Fattar inte hur dom får plats där men det gör dom. Man kan höra hur det rasslar därinne. Ha en go helg min käraste vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va festligt Ulrica!!! Vilka lurifaxar! Go helg till dig och de dina med!!!

      Radera