tisdag 23 februari 2016

Gomorrhår!

Gomorrhår!

Fotogenlampan är tänd och sprider sitt varma mjuka sken i köket. Jag har även tänt stearinljuset invid en av tavlorna som jag målat av Tiona och Tionetta och som jag har framme på köksbänken sedan i Nettan dog. Det levande ljuset framför tavlan skänker ett flammande suggestivt ljus som rör sig vagt men vackert och ger ett slags liv åt tavlan där de båda märrarna står så fina, så starka, så friska, så levande och med spetsade öron och uppmärksam blick tittar mot samma mål.

Brasan i vedspisen sprakar rejält ty jag har rätt mycket graneved inne just nu. Älskar ljudet. Lyckoljud. Livsljud. Harmoniljud. Trösteljud.

Katterna har fått frukost och kurat ihop sig här och var. Jag har kaffe i muggen eftersom jag tog tidig fika med Husfar Göran - och den karln vill då rakt inte ha något blaskigt te att dricka. Nä, gu bevars, redigt starkt kaffe ska det vara, svart som synden. Jag måste ha gräddmjölk i min kopp för att få i mig det starka kaffet men det brukar ändå bara bli så att jag dricker endast en liten del av innehållet. Men det är varmt och gott att kupa händerna om den runda koppen! Hoppas Husfar tycker det samma om man stoppar i ett ”r” mellan k och o…

Önskar er, mina fina vänner, en riktigt bra dag!

Morgonkram, Mickan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar