måndag 4 januari 2016

Att njuta av låg fart...







 
Trivs stillsamt och i enkelhet ikväll här hemma i köket där jag eldar massa stearinljus och håller varm skön fyr i vedspisen. Njuter av flämtande ljusspel och spännande ljussken, av trivsamt vedspissprak och gott brasspritter.

En varm och avslappnad katt ligger på varje köksstol, Cat Russell, Katten Spöket, Randis och på den fjärde ligger både Rufsan o Grålle. Själv har jag backat upp ändalykten mot spisen o ler fånigt lyckligt rätt ut i köket, ler mot både katter o ljus. 

Idag har jag varit ute en liten stund i den kalla klara kylslagna luften och roades av min konstigt kemiska (medicinerna?) andedräkt som stod som bolmande rök ur munnen medan det knarrade underbart skönt under träskornas sulor vars friktion åstadkom ett bedårande gnissel i ett härligt möte mellan snö, kyla, gummi, tyngd och gnidningsmotstånd. 

Försöker se tiden an och att inte misströsta trots den smått frustrerande avsaknaden av kraft, ork, must o lust. Men - man får väl helt enkelt bida sin tid och visa såväl ömhet som respekt för sin ännu trötta och ofriska lekamen, som fortfarande vill vila och ta det lugnt och försiktigt. 

Jag gör så och försöker se det fina i det! Fördelarna och förmånerna att faktiskt KUNNA FÅ ta det lugnt. Att stillsamt och i enkelhet få trivas hemma i köket, elda massa stearinljus och hålla varm skön fyr i vedspisen. Njuta av flämtande ljusspel och spännande ljussken, av trivsamt vedspissprak och gott brasspritter. 

Njuta av katter som lojt ligger på köksstolarna i stugvärmen medan jag själv backat upp ändalykten mot spisen o ler fånigt lyckligt mot katter, stearinljus, tillvaron, livet och framtiden ... 

Puss & Kram, 
Eder Lanttant 

2 kommentarer: