torsdag 27 februari 2014

Första Grispromenaden!

Häromdagen tog jag första grispromenaden utomhus med Johanna!

Bära eller brista, tänkte jag och så gick vi ut på vår förta grispromenad!

Jag släppte ut getterna också, liksom hönsen förstås, och i ett sammelsurium av djur av olika slag samt en virrig lanttant därtill, hade vi en riktigt trevlig grispromenad.









Gåskarlen är en smula förtretad på grisen så han håller sig helst på lite avstånd, men eftersom han börjar bli våryr av kärlek - en kärlek och bundran han till hundratio procent hyser för sin matmor och ingen annan - så vill han vara mig nära.

Hästarna blir lite höga i huvudet när Johanna promenerar inne i deras hage men då de sänkte sina huvuden och började gå mot grisen, då var det Johanna som ställde svansen rätt opp och kutade ut därifrån fort som en ögonblink!

Hundar, höns, getter, katter, hästar, tanter i en enda röra. Den ena jagade den andra. Nja, okej då, matmor gjorde inte många knop som vanligt, men ändå...

Efter vår härliga grispromenad, den första av många, var det en sann fröjd att plocka med sig två ägg in från fähuset, lättsteka dem, rosta hembakat majsbröd, strö på rikligt med purjolök och kaviar för att låta äggen trona överst.

Göra en rejäl kopp cafe au lait och ställa på brickan, leta fram en god trädgårdsbok, svepa om sig några sjalar och med raggsockor på plattfötterna - och vips var jag redo för årets första utefika!



Hackspetten satt ute i gamla telefonstolpens topp och hamrade med näbben på kopparlocket så pass att hjärnskakningen borde vara ett faktum, två spillkråkor nere i Ängen tävlade om vem som kunde skrika högst, och oftast, medan några våryra talgoxar satt i syrenbusken och sjöng sin underbara vårdrill; ti-ty, ti-ty, ti-ty.

Inte mindre än TRE flyttstreck passerade högt upp i skyn i sina V-formade positioner och under fasligt snattrande och tutande. Och, hör och häpna, inte en enda guano trillade ned i min kaffekopp - ja, fågelskit alltså :-).

Å mitt i allt detta hade lilla jag förmånen att få befinna mig och njuta av magin och tillvaron - en vanlig sketen vardagsförmiddag...

Lycka är att känna vardagslycka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar