fredag 12 februari 2021

En vintervandring



Just inkommen från en liten sparkpromenad. Idag styrde jag sparken och stegen först bak lagårn där jag öppnade höneluckan. 

Sedan gick jag uppåt på Fällevägen för att titta till jakttornen och åtlarna. Efter det gick jag upp till min goa och relativt nyblivna granne Anneli i Rosenborg. 

Jag vittjade hennes postlåda och gick upp på trädgårdsgången, ringde till henne i telefonen och meddelade att jag var utanför.

Strax kom hon ut på sin trapp och tog glatt emot posten. Så pratade vi en liten stund och sedan vankade jag hemåt igen. Hade egentligen tänkt fortsätta en vägkrök till och hälsa på Mette i Fredsberg men jag tvivlade på min ork. För häradsvägen är (onödigt?) välgrusad så där råder inget sparkföre men sparken är ändå skön att hålla i när jag är utomhus. Ett stöd i livet liksom 😊.

Ett annat stöd i livet är också min laptop på mitt lilla köksbord. Här tycker jag om att sitta och skriva medan jag har några fräscha blommor och brinnande stearinljus intill mig. Här sätter jag ord på tankar och känslor. Det hjälper mig att må lite bättre.  

Här satt jag också på förmiddagen under ett telefonmöte med en kurator på psykosociala teamet på Vårdcentralen som vill försöka hjälpa mig att må bättre rent mentalt efter det som hänt. Jag har ju svårt att tänka på det hemska, våldsamma fallet baklänges i nedför trappan utan att brista i gråt och få ångestont i magen med tanke på hur nära döden jag var. Det är ofattbart och ogreppbart för mig. Ett trauma. Men jag vill komma vidare. Snart har det ju gått ett kvartal sedan det hände men ännu har jag megaångest när jag tänker på händelsen.

Idag tittade jag för första gången sedan olyckan, in i lagårn. Såg såväl höns, vaktlar som alla halvpigga växter och sticklingar. Känner ett litet ivrigt pirr i magen av tanken att det snart är dags att försöka få plantorna pigga på sig inför det sommarhalvår som väntar. Hoppas jag orkar och kan vara med i trädgården när vår och sommar nalkas.

Bakade ett par potatisar när jag kom in. Nu ska jag lägga på några vedklabbar i spisen, vattna lite blomster och byta vatten hos snittblommorna. Jag älskar att ha fina blommor omkring mig att vila blicken på. Det ger harmoni och en härlig känsla av livfullhet med alla färger och former.

Jag vill önska dej en fortsatt Fin Fredag! Ta vara på varje stund och ta vara på de dina fina familjemedlemmar, två- som fyrbenta. Var också rädd om övrig släkt, grannar och vänner, många är ensamma och isolerade i dessa dagar och ett telefonsamtal eller ett vykort från dig kan göra stor skillnad och verkligen lysa upp tillvaron!

Omfamning,

Mickan & Co






























 

4 kommentarer:

  1. Så underbara bilder. Tänk att få vara med dej i naturen och i laggarn

    SvaraRadera
  2. Det var trevligt att följa med på sparkpromenad. Jag åkte ofta spark när jag var liten. Jag ser att du också har Elefantöra, de är otroliga att växa. Jag har massor i varje kruka, måste snart plantera om dem.
    Omfamning till Er också.
    / Sivan

    SvaraRadera
  3. Ja du är verkligen duktig du som orkar denna runda ,Hoppas kuratorn kan hjälpa dig!!!med alla myndigheter
    Lev väl denna fredag o var rädd om dig Du vet väl om att du är Värdefull!!!Kramizzar

    SvaraRadera
  4. Nästa vecka kommer paketen jag lovat dej!
    Tack för sparkturen

    SvaraRadera