torsdag 21 februari 2019

VINTERLAND - IGEN...


Hemkommen från en promenad i stickigt kallt snöfall som slog ovänligt mot huden i mitt ansikte och gjorde mig närmas oseende då mina glasögon täcktes av små ettriga snöflingor. Pulsade i plöjet uppe på Norragärdet med två glada hundar och fem litet ovilliga, men lojala, promenadvänner i form av katter.

Hörde svanarna nere på komanet i Bjurvik ropa litet översiggivet. De kom flygandes igår, jag lyckades fånga dem på bild i all hast med mobilkameran. Jag blev glad när de kom trumpetandes i klassisk V-formation med sjön Tjurken som mål. Med sina starka svischande vingslag avtecknades de ömsom vita, ömsom grå mot den klarblå februarihimlen.



Men idag låter de inte lika stolta och ivriga, snarare som vore de besvikna. Kanske betraktar de, liksom jag, det ihållande snöfallet som gör sikten både grynig och kort. Kanske undrar de, liksom jag, vart gårdagens löftesrika vårliga vindar och generösa sol tog vägen…

En riktigt fin torsdag vill jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar