torsdag 24 januari 2019

Mina Morgonritualer


Morgonritualer



Det första som ska vidtagas efter att jag klätt mig och gjort mig redo att möta dagen, är att hundarna vill ut.

Idag var det kallt ute och snön knarrade under mina fötter. Månen hängde ovan trädtopparna och följde våra förehavanden.



Under rundurna ansluter katt efter katt. De släpper mig inte ur sikte utan har ett mycket fast mål i åtanke. De ska följa med mig och hundarna in i köksvärmen. Så nu ligger här ett helt gäng katter och väntar på sin frukost. Men då den serveras utomhus så tiger de still för de tycker ju också om att vistas här i vedspisvärmen med sin matmor - trots att de är hungriga och vill ha frukost.

Men när det börjar blir lite ljusare utomhus får de sin mat. Ute på terassen. Då står hundarna kvar uppe på kökstrappen medan snålvattnet rinner till, ty de vet att när jag kommit in från att ha serverat katterna frukost, ja då är det deras tur. Sist i ordningen kommer jag...

När jag kommer in från den i ottan företagna morgonrundan med röda kinder och lungorna tänjda av kall frisk luft tar jag av hundarna reflexvästarna och blinkhalsbanden. Sedan vidtager ännu en morgonritual.



Ljuständning och att tända vedspisen. Detta sker medan jag kokar the eller brygger kaffe, är Husfar hemma blir det kaffe, är jag själv blir det the. Även musik på låg nivå i bakgrunden hör till då jag tänder upp alla ljusen. Jag njuter av dessa morgonritualer! Pysslar lite med allt och inget medan jag gör mentala anteckningar inför arbetsdagen. Saker jag ska skriva, göra, planera...






Efter att ha druckit lite varmt och käkat en knäckemacka (alltid Wasas Havreknäckebröd) röjer jag undan så det är fint och ordningssamt i köket, dammsuger golven, borstar tänderna och så börjar jag arbetsdagen med jobbpass nummer 1. Det brukar vara ett par tre timmar fram tills dagsljuset kommit.

Då blåser jag ut alla ljusen, tar jag på mig ytterkläderna och går till lagårn. Då följer katterna med mig, återigen snoandes kring benen, ty nu har de ännu en baktanke med fjäsket. För i lagårn serveras frukost nummer två till katterna.





Där sköter jag sedan om alla djuren. ger klappar och pussar än hit, än dit. Matar, byter vatten, bär hö och foder. Tar ut getter och hästar, släpper ut höns och tuppar.





När allt är klart i lagårn är det dags för skogsrundan med Tasspatrull. Ibland följer även Klöv- och Hovpatrull med på rundan.


Efter att detta genomförts är det dags för jobbpass nummer 2, 3 och 4... 

Men de hör inte till morgonritualerna utan dagsritualerna, dem kan jag redogöra för en annan gång. 

God morgon! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar