tisdag 6 november 2018

God morgon!


Satt på sängkanten och skulle just trä fötterna i raggsockorna när jag hörsammade det gnisslande ljudet som uppstår när luckan till vedspisen öppnades.

Hörde dovare ljud när vedträn lades i. Så kom det fräsande ljudet när stickan antändes mot svavlet. Jag log varmt där jag satt och gladdes åt att vedspisen skulle brinna när jag tassade ned några minuter senare.

Husfar har laddat kaffebryggaren och den hemtrevliga doften av kaffe sprider sig i köket. Jag tänder några ljus och tar fram muggar till oss.

En liten stund vid köksbordet väntar oss innan dagens sysslor och göromål tvingar oss iväg. Bort ifrån varandra och från den vardagsenkla stunden av otvungen och faktiskt ganska tystlåten men vilsam gemenskap och tvåsamhet i några värdefulla minuter vid ett köksbord i ett hus ännu famnat av novembernattens mörker.

God morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar