tisdag 16 januari 2018

Intensiv fotodag!

Pust!

Sicken dag! Jätterolig, spännande, intressant, lärorik, inspirerande men också ganska intensiv och krävande.

Vaknade halvfem, glad och utsövd. Blev hämtad i snöyra och hårda vindar vid 06.30 och så gav vi oss ut på en matfotoresa, jag och min kollega på Landsbygdsnätverket, Eva, som är projektledare för projektet MATtanken som särkilt uppmärksammar maten och måtiden i det offentliga köket.

Vi började i med frukost för fritidsbarn och så småningom även skolbarn på en skola. Sen vidare till ett annat kök där man lagar mat både för skola och äldreboende. På nästa kök hade man, förutom skolans tillagningskök, även en restaurangutbildning. Där kunde jag inte motstå några snygga skäggbeprydda kockar...

Nästa kök var ett kök som lagade runt 550 portioner till högstadieelever.

Där blev jag inte helt omtyckt. En kille som kom från ett annat land än Sverige sa, medan jag fotade salladsbuffen och matserveringen:

- Hallå där, du tjocka mormor, ge fan i att fota mej va? Jag vill fan inte va me på kort. Fattar du mormor???

Öh, så kan det också gå...

Sen for vi till ett par ställen som i förädlingskedjan som finns i den långa kedjan från jord till bord. Jag fotade på en gård som arbetar med vitkål och tomater.

Efter det stanande vi vid min kollegas gård där jag tog några foton på henne i sin hemmiljö.

Därefter åkte vi till en inrättning där flera lantbrukare gått samman och där de tillverkar kallpressad rapsolja, en ren naturprodukt som utvinn genon konsam pressning under låg temperatur.

Nu har jag stapplat in på mitt rum där Major Iggers väntade på mig i all stillsamhet. Jag borde gå ut och äta lite men jag är såååååå trött! Och det är en lång fotodag i morgon också.

Kanske nöjer jag mig med att, förvisso hungrig, tillbringa kvällen i tystnad och snar sömn med endast majoren som vittne...

Fotografering i morgonköket på Frösve skola 

Fullt pådrag i Timmersdalaköket

Kockarna Mikael och James på Kavelbroskolan

Maten på Helenaskolan

Vitkål på Stockagård

Eva Sundberg, projektledare för Landsbygdsnätverkets projekt MATtanken

Fotojobb på Skeby gårdar

Skeby Gårdar och deras kallpressade rapsolja

Min rumskamrat




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar