torsdag 8 juni 2017

Barndomsminnen...

Blir alldeles varm i hjärtat och leendet sprider sig när min blick landar på blommorna i den handdrejade vasen.

Dessa liljekonvaljer kommer från markerna nere i Bjurvik där jag jämt gick omkring som barn och tonåring.

En gång varje försommar plockade jag en bukett till Mor Ninni. Endast en ty jag ville att blommorna skulle växa kvar i skogsdungen bland vita björkstammars skira bladverk.

Nu är det många år sedan jag plockade några liljekonvaljer.

Så jag blev oerhört glad och rörd då min tvillingbror kom cyklandes från Bjurvik på Nationaldagens morgon och gav mig en nyss plockad bukett. Just från min barndoms skogsdunge...

Nu står den här i mitt kök. Sprider inte bara väldoft utan även en aura av syskonkärlek och barndomsminnen ...

Önskar oss ALLA en fin torsdag med, förhoppningsvis, stora regnmängder över törstande grödor och trytande vattenkällor!

Liljekonvaljdoftande omfamning

2 kommentarer:

  1. Jag brukade plocka liljekonvalj till mor på Mors Dag, de doftar verkligen helt underbart. Omfamning tillbaks!
    Sivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi var många som plockade just liljekonvaljer till våra mödrar när vi var unga. Förutom Mors dag tänker jag på konfirmation och skolavslutning och doften av liljekonvalj i kyrkan! Kram bästaste Sivan, vännen min

      Radera