tisdag 6 december 2016

Tankar om ström


Gomorrhår Govänner! 

Ännu en välsignad morgonstund. Gott!



Idag startade det litet annorstädes ty idag var här i vår lilla by med endast några få hus gårdar som berörs, ett planerat strömavbrott mellan klockan 04 – 05.

Andra skulle säkert kanske inte märka det men vi är ju morgontidiga så här blev det märkbart. Men jag tycker om det ändå, i alla fall när det inte rör sig om några längre perioder, som efter stormen Gudrun då vi var strömlösa i nära nog två veckor, eller efter stormen Per då vi var utan elektricitet i dryga veckan.

Varför tycker jag om det? Jag tror att det är därför att det gör en ödmjuk. Man blir så varse hur skör tillvaron är. Hur beroende vi ändå är.

För fastän jag, när jag kan, tar mina morgnar med bara stearinljus och vedspis, så är det ju annat jag behöver ström till. Datorn så att jag får skriva. Högtalaren så jag får lyssna på musik. Kylskåpet som håller mjölken och osten kall. Kaffebryggaren som brygger mitt kaffe varmt. Jordvärmeanläggningen och pumpen i källaren som förser husets element med varmvatten. Routern som ger mig, om än bristande, tillgång till internet. Frysboxarna som förvarar mat för kommande tider. Vattenpumpen som förser ledningar och kranar med gott kallvatten.

Så det är en speciell känsla att gå ut när det är strömavbrott. Mörkt och tyst överallt. Granngårdens annars konstant upplysta mjölkladugård låg i mörker. Korna höll andan, ovana vid att mörker råder i sitt stall. Kalvarna var också tysta. Liksom mina tuppar, även de ovana vid totalmörker eftersom jag har en nattlampa hos dem.

Inga adventsljusstakar eller adventsstjärnor glimmade varmt och välkomnande i några fönster. Men – desto fler stjärnor glimmade runt om i det mattsvarta himlavalvet. Fann förstås den lysande Polstjärnan längst ut i skakeln på Lilla Björnen. Eller ”Ursa Major” som är dess latinska namn. Inte för att jag kan mycket om stjärnhimlen, skulle vilja kunna sååå mycket mer, kanske något jag kan studera när tid för studier ges…

Valparna börjar stilla sig, morgonröjet blir längre och längre och de har stojat från fyra fram tills nu, bitit i mina raggsockbeklädda fötter, vält omkull katter, bråkat under tevebordet där jag inte kommer åt dem, asat ut ved från platsen under vedspisen, tuggat sönder en tidning som nån katt rivit ned från bänken, smitit ut genom dörren när jag gav katterna frukost, bitit varandra i svansar och små terrierben, klängt på mina smalben i önskan om kel och kärlek.



Nu har de emellertid stupat.

Bokstavligen…

Önskar dej en fantastiskt fin tisdag – njut av alla varma ljus som glimmer så inbjudande i båd slott och koja…


Puss 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar