torsdag 8 december 2016

Mörkret har sänkt sig...

Nu har mörkret sänkt sig över gårdens hus och bodar. Adventsljusstaken i selkammaren lyser vackert invid lagårdsdörren. 

En annan sjuarmad liten stake glirar försiktigt i vagnslidrets gamla spröjsade fönster.

Månen är vackert halv och visar mig ibland sina skarpa konturer för att i nästa stund övertäckas av grovkorniga och hastigt passerande molnslöjor.

Tempot saktar sig litet när mörkret faller. Eller rättare sagt, jag sänker tempot litet när dagsljuset flyr. 

Tog dagens sista valppromenad just som det började skymma, senare vågar jag absolut inte gå ut med den där skocken som bums stretar iväg åt alla håll likt en adventsstjärnas formation.

Det har varit hektiska dagar, även dagen idag. Och ännu mer hektiska dagar ligger framför mig. Oss. 

Det börjar bli allt svårare att kombinera ett intensivt arbetsliv med fem stycken valpar som snart är åtta veckor gamla.





Och inte VILL jag heller lämna dem för länge. Dessa bedårande bedjande oemotståndliga ögon från fem valpar som står i hallen och följer mina rörelser när jag är på väg att lämna dem…

Har tagit dem till mitt hjärta på ett sådant omfattande sätt, mer än jag trodde. Jag har ju haft valpkullar förr men den här gången och de här individerna har berört mig så djupt. När jag bara tänker tanken att de ska flytta härifrån fylls mina ögon av tårar. En riktig gråtmild gammal toka har jag blivit!

Men kärleken går inte att styra, det går inte att säga till sitt hjärta att ”tyck bara om dem litet lagom”.

Jag hoppas, tror och önskar INNERLIGT och INTENSIVT att jag/vi lyckas finna fina hem åt dem. 
Med människor som har smeksamma händer och hjärtan som är fyllda av kärlek och respekt för djur i allmänhet och en viss liten jackrussel i synnerhet …




Nu har jag som sagt lämnat skrivkammaren. Tände just några ljus här i köket, bland dem var ett vackert blockljus som jag fick häromdagen av min goda vän, kollega och granne, Karin, som bor och verkar i mitt barndomshem i Bjurvik. Hon blev alldeles betagen i valparna! Kunde nästan inte slita sig och åka härifrån! Se där, det är inte bara jag som har svårt att lämna sötaste finaste underbaraste valparna ever…


Men hör ni, oj, nu fick jag plötsligt ett underbart litet meddelande!!!!!!!! Blir alldeles tårögd! 



Åh….. Sicken gullig elev!!!! Detta stoppar jag i mitt hjärtas goodiebag för att kunna plocka fram när jag tvivlar på mig själv och min förmåga… 

Ha en fin kväll alla! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar