måndag 21 september 2015

Den modige tranan Tore!



Kanske är jag på förhand förlorad eftersom jag älskar djur, natur, kultur och litteratur?



Nåja, hur som helst, när jag fick den helt underbara boken ”Den modiga tranan Tore” i min hand blev jag helt såld!

Detta är en ljuvlig liten barnbok med finstämda och vackra illustrationer av Hestrasonen Joakim Depui och levnadsvis text av Malungsbon Täpp Lars.

Recension


Boken rymmer en tänkvärd och synnerligen pedagogisk sensmoral och det känns redan initialt att texten, som har ett rakt och enkelt tilltal, har vuxit fram med kärlek och omsorg hos den kände fäbodsentusiasten, skådespelaren, skinnsömnadskonstnären Täpp Lars för att ödmjukt men ändå tydligt tala till läsaren, om så det är ett barn eller en vuxen.



Boken handlar om den lille tranan Tore som har ett påtagligt sviktande självförtroende som vi alla på något märkligt sätt faktiskt kan identifiera oss med.


Tranan Tore hittas en dag ute i skogen utav kossorna som lever på Arvselens fäbod, därefter får Tore leva tillsammans med kossorna och följa med i de sysslor och vanor som anstår en levande fäbod i Dalarna.



När man kommer till bokens slut känner man litet segervisst att; Jaaaa, det är ju så det är! Vi kan ALLA om vi bara vågar tro på oss själva – och om vi har lyckan att kringgärdas av folk och fä som tror på oss.

Vet du inte vad du ska ge barn och barnbarn i julklapp – då har du svaret här!



Möt Täpp-Lars och mig på torsdag i Isaberg förlags monter B 01:02 på Bokmässan i Göteborg då vi signerar våra böcker tillsammans - vi tycker på något vis att våra böcker gifter sig fint med varandra!



Jag sa ju det inledningsvis att jag älskar djur, natur, kultur och litteratur - och i Täpp-Lars har jag en likasinnad frände!

HÄR kan du själv beställa boken Tranan Tore - direkt hos snyggingen Täpp Lars: TÄPP LARS


1 kommentar: