fredag 13 mars 2020

Matlagningsglädje

Om någon inte redan visste om att jag tycker om att laga mat, och gärna långkok, så står nog det fullkomligt klart när ni bläddrat genom bilderna i detta inlägg. Bilderna är tagna de senaste sex veckorna!
Det är kul att laga mat! Hoppas det märks i både smak och bilder!?

Du som är i mogen ålder ser nog redan här vad det här ska bli
en riktig 70-talsklassiker!

Flygande Jakob!
Det har jag inte lagat på säkert tjugo år! Men fick ett infall...


Här hade jag en bit skinkstek kvar som jag tärnade
ned och använde när jag kokat en maffig grönsaksoppa 

Nu ska här göras rotmos och kokt rimmad fläsklägg. 
Läggen kokade jag sakta i många timmar i välkryddat
vatten som den sedan fick ligga i över natt för att få
mesta möjliga smak. 


Soppa på vad kylskåp och skafferi förmår

Tillslag på fin blandfärs som Helges Livs maler medan
man väntar! Sådan lyx! Gör kålpudding på hälften och
lasagne på resten.

Nu ska här monteras lasagne

Bondomelett på vad huset förmår. Kycklingbitar, paprika, svamp, bacon mm

Har jag just brynt en ytterfile runt om i stekpannan
nu ska den in i ugnen och ugnsbakas i låg temperatur

Medan steken är i ugnen gör jag picklad rödlök



Hasselbackspotatis och kokt blomkål till steken

Här görs matlådor till såväl släkten och oss själva

Serverat och klart!


Torskrygg som lättrimmas en stund innan tillagning

Färgpalett av tillbehör till tacos

Kyckling till tacosen


Lasagne och kålpuddingar i långa rader



Kycklingwok med steka nudlar står på kvällens meny




Två formar svensk moussaka och nytrillade köttbullar blev det av
färsinköpet denna gång. 

Min födelsedagsmiddag. Baconlindad kyckling, kanapéer
med kantarellstuvning, rotfruktsgratänger i portionsformar
kokt blomkål, kokta ärtor, picklad lök och gele till detta. 

Nu ska det lagas en vanlig hederlig fläskfilegryta med kantareller

Långbak i ugnen av fransyska på rotfruktsbädd och tomater

Hade lite kycklingbitar över som jag kompletterade soppan med

Soppa igen

Fjärilskotletter som ska få långkoka i grytan i många timmar

På tallrikarna ligger fiskgryta med kokt potatis
Dessa matlådor för jag äta upp för Göran vägrar ha
fisk i matlådan. Istället gjorde jag rotmos till honom.

En hederlig klassisk söndagsstek

Här har jag gjort en pajdeg på dinkel och graham. Fylls sedan med smulstekt
färs, paprika, lök och majs samt en god äggstanning över det hela.

Sjömansgryta gjord på ytterlår av vildsvin.
Men ibland gör jag bara något väldigt enkelt. I alla fall
till mig själv, här har jag rört ihop en tonfiskröra och kokat
ett par ägg. Knäcka o kaffe till det och en lanttant har fått
ett fullgott mellanmål. 

2 kommentarer:

  1. Du milde så hungrig man blir av att se
    all den goda maten du gör!!! Jag gillar också att laga mat, ibland är det efter
    recept och ibland från fantasin. Men dina
    fina bilder på all god mat tar ju priset!!
    Ha nu en mysig mathelg ut i Kärr,här ska
    det bli varm smörgåstårta i kväll (en som
    jag inte gjort på länge)att avnjuta!!!
    Kram från M till M !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M för dina rader och dina glada tillrop. Jag vet att även du är glad för att laga mat till dina nära och kära, så vi delar ju den här matlagsningsglädjen du och jag! Kram frå M till M

      Radera