onsdag 13 juni 2012

Midsommarens flora...


Midsommarblommor långt innan midsommar randats...

Häromdan gjorde jag, längs någon av mina rundor, ett stopp vid ett av mina många tanketankställen.

Begrundade och beundrade midsommarblomster i full blomning.

Gredelina, violetta, lila eller purpur är deras färg.

Sköna står de i grönskan med sina ljusa ögon, tuffa pistiller, stolta ståndare och skrattrynkeliknande morrhår.


Kanske i sällskap av gult...


...eller i vitt skirt kompanjonskap-

 

Eller kanske tillsammans med likasinnade i stor mängd?


Eller måhända helt allenarådande?

Hur som helst, då jag stod där om morgonen vid tanketankstoppet, kunde jag inte låta bli att tänka på huruvida det ens kommer finnas en endaste av dessa midsommarblomster kvar i blomning när midsommar väl randas?

Troligen inte.

Men - dumt att misströsta.

Hellre då ta fasta på det som står till buds!

Hur vädret än kommer vara och hur många blomster som än kommer stå i knopp, vara i blomning eller ha blommat över, så lär Skogstjärna vara ett blomstrande inslag under midsommaraftonens sill-lunch?

Femstjärnig Skogsstjärna.

Kryddad med Pors och Johannisört...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar